Dune: Awakening Hands-On Preview – Začátky jsou vždycky tak křehké
Jak Frank Herbert napsal v prvním románu Duny, "Začátky jsou tak křehké časy" a hráči, kteří jsou vyhozeni na Arrakis a nuceni přežít, skutečně prožívají křehké časy. Na první pohled je hratelnost Dune: Awakening stejně náročná jako písky Arrakis. Má jasné publikum, zaměřuje se na hardcore hráče survival her a celoživotní fanoušky Duny, kteří oceňují její přístup k tvrdší sci-fi, a různé prvky a mechaniky hry by perfektně zapadly do románu Duny.

Dune: Awakening má ve velkém měřítku velmi vysoké cíle. Je to survival hra ve sdíleném otevřeném světě, takže hráči se mohou setkávat, spolupracovat a soupeřit s ostatními. Hra provádí hráče čtyřmi fázemi, které Funcom interně označuje jako Přežít, Chránit, Expandovat a Ovládat. Nejedná se nutně o tvrdě definované prvky ve hře, ale o popis, v němž se hratelnost vyvíjí. Hráči přicházejí na ikonickou planetu Arrakis, také známou jako Duna, jako vězni a musí přežít její nekonečné písky, začíná fáze "Přežít". Zde je voda nezbytností pro přežití a Koření je vzácností; ve fázi "Ovládat" by hráči měli být schopni ovládat obojí jako zdroje politického vlivu v obsahu endgame, obchodech mezi hráči atd.
Není to Minecraft, kde mlácení do stromů může vést ke zdrojům; tohle je Duna. Duna je složitá a těžko přeložitelná do jakéhokoli jiného média, takže práce s nástroji jako jsou cutterays a různé výrobníky je něco nového, přežití na píscích Arrakis je složité a zapojení se do všech jejích prvků je náročné. Naučit hráče, jak to všechno funguje, je nutností, a první hodiny Dune: Awakening jsou zcela zaměřeny na to, aby se hráči naučili přežít na nepřátelské planetě.
Dune: Awakening - Najdi Fremeny

Dune: Awakening začíná vytvářením postavy, které umožňuje hráčům rozhodnout, jak budou vypadat. Bylo to dost intuitivní na to, aby někdo vypadal jako Paul Atreides nebo dokonce bezvlasí a bledí Harkonnenové z filmů Duny, a vedlo to ke scéně s Bene Gesseritskou Ctihodnou Matkou, která nám kladla otázky o naší minulosti. To by určilo naše počáteční dovednosti, než nás pověřila, abychom našli Fremeny a poslala nás na Dunu. Náš vězeňský transport byl sestřelen tajemnou postavou, která nás zachránila z trosek a představila nám svět Dune: Awakening.
Probudili jsme se v nedaleké jeskyni utěsněné proti vlhkosti a úvodní část hry nás provede základním vybavením, jako je nůž, výrobou jednoduchých předmětů, jako jsou léčebné sady, extrakcí rosy z okolních rostlin a systémem volného lezení, podobně jako v Conan Exiles. Pak jsme se setkali s tajemnou postavou jménem Zantara, která nám vysvětlila, že abychom mohli uniknout, budeme muset převzít kontrolu nad Ornithopterem. Abychom to dokázali, museli jsme se vrátit do vraku lodi a aktivovat nouzový maják velitele, abychom přivolali posily. Při přechodu k sestřelené lodi jsme se museli vyhýbat slunečnímu světlu, jinak bychom riskovali účinky úpalu (který mění každý aspekt toho, jak hráč naviguje v Dune: Awakening). Zabili jsme přeživšího vězně svým věrným nožem, abychom mu vzali jeho cutteray, který se používá k odstraňování překážek a získávání zdrojů.

Pomocí cutteraye jsme identifikovali slabé místo v obrovském žulovém kameni, dokázali jsme ho vyřezat a vstoupit do lodi. Průzkum lodi nás naučil základy boje, jako je parry a dash, jak fungují základy dehydratace a její použití Pentashield Barriers (k blokování určitých oblastí) nás seznámilo s tím, jak budou v Dune: Awakening řízena podzemí. Po nalezení velitele se hra přesunula k filmové scéně, kde Zantara a já jsme se zmocnili Ornithopteru a odletěli, ztratili jsme nepřátele v bouři a také jsme znovu ztroskotali na Arrakis. Tentokrát jsme se objevili v hlavní oblasti Hagga Basin v Dune: Awakening.
Zantara byl při útěku zraněn, což nám dalo úkoly přežít nyní prostřednictvím komunikačního zařízení. Získali jsme základní brnění, začali sbírat zdroje pomocí cutteraye a vyrobili Maula Pistol (který používá šipky místo nábojů vzhledem ke štítové technologii Duny a tomu, jak neefektivní se staly střelné zbraně). Pak jsme prozkoumali a vyrobili dalekohled a respawn maják. To, co jsme nemohli sebrat sami, jsme samozřejmě museli vzít od ostatních. Pomocí dalekohledu jsme identifikovali nedaleký tábor mrchožroutů a zaútočili na ně kvůli zdrojům. Pomocí těch, stejně jako nalezením dalších zdrojů, nám umožnilo vyrobit stavební nástroj.
Stavební nástroj se používá ke stavbě základen v Dune: Awakening, které lze z dlouhodobého hlediska rychle znovu vytvořit pomocí plánů. Dune: Awakening slibuje některé intenzivní mechaniky stavby základen, ale prozatím jsme to udrželi jednoduché a začali s malým základním domkem. Později, když jsme získali více výrobních stanic, jsme potřebovali udělat druhé patro naší základny. S postaveným domem nás Zantara instruovala, abychom shromáždili více zdrojů na výrobu extraktoru krve a vaku na krev: další metodu hydratace. Po porážce nepřátel mohou hráči použít extraktor krve k uložení určitého množství krve do vaku na krev. Hráči ji mohou pít syrovou, pokud je to nutné (což zahrnuje postihy), nebo ji očistit ve své základně. Byli jsme poučeni o tom, jak to udělat, než jsme byli vystaveni koření a obdrželi vizi, která nás nasměrovala k první zkoušce Aql.
Dostat se tam vyžadovalo vyzkoušet vše, co jsme se dosud naučili, protože to byl dosud nejdelší trek přes Dunu, který nám byl představen. Cesta tam nás provedla stealth sekvencí, kde jsme měli za úkol spatřit gigantické oči. Jak jsme to dělali, hlasy vyprávěly různé události obklopující Fremeny a Mauddiba (ačkoli by to nebylo v odkazu na Paula podle pojetí Dune: Awakening). Dokončení této zkoušky nás přivedlo k novému úkolu od Zantary: najít jeskyni utěsněnou proti vlhkosti a získat některé komponenty Fremenů.

Trvalo nám nějaký čas, než jsme tuto jeskyni našli, a během toho jsme narazili na jednu z podzemních laboratoří/žalářů. I když to nebylo bez výzvy, v podstatě to zahrnovalo boj proti skupinám nepřátel, abychom získali vzácné komponenty. Poté jsme konečně našli jeskyni, posbírali z ní také nějaké zdroje a pak jsme se museli vrátit zpět do základny, abychom čistili vodu a pili ji. A vyrobit stillsuit, který se bude pomalu nabíjet močí, abychom se mohli hydratovat.
Poté jsme dostali za úkol získat měděnou rudu, vytvořit rafinérii, vytvořit průzkumnou sondu pro hledání zdrojů a znovu překročit duny, abychom navštívili předsunutou základnu. Na těchto místech mohou hráči obchodovat a interagovat s NPC, stejně jako získávat kontrakty. Kontrakty, které jsme obdrželi, byly všechny mimo dostupná loviště pro nás nyní, ale našli a porazili, dodali X a další standardní smluvní práce byly pro nás k dispozici. Hlavním důvodem, proč jsme byli posláni s předsunutou základnou, bylo získání schématu literjohnu, což je v podstatě láhev na přenášení čištěné vody. Poté, i když jsme stillsuit neměli dlouho, jsme dostali za úkol prozkoumat a vyrobit brnění mrchožroutů, následované písečnou motorkou (také s vlastním výzkumem nástrojů).
Měli jsme použít písečnou motorku k navigaci ke druhé zkoušce Aql, ale byla daleko na sever od naší pozice. Zatímco veškerý pohyb do tohoto bodu zahrnoval překračování otevřených písků co nejméně, z přiměřeného strachu z písečných červů, museli jsme použít písečnou motorku k překonání velké otevřené plochy. Věděli jsme, že je to riziko, ale v základně jsme nenechali nic. Pokus o tento přechod vedl k tomu, že naše písečná motorka a my jsme byli pohlceni jedním z písečných červů Dune: Awakening.

Boj v Duna: Awakening
Pokud hráči zemřou na standardního nepřítele, mohou provést návrat smrti ve stylu Soulslike zpět na místo své smrti, aby získali své chybějící vybavení, což je obvykle procento zdrojů po ruce. Pokud však hráči zemřou na písečného červa, pak vše, co mají u sebe, včetně jejich brnění, zbraní a vozidla, pokud na něm jsou, je pryč. Do této chvíle bylo vyhýbání se písečným červům dostatečně jednoduché, ale na písečné motorce jsme se proháněli s příliš velkou bezstarostností na to, abychom písečnému červu unikli. Naštěstí ztráta všeho dokázala, že je celkem jednoduché získat zpět všechny základy. V podstatě jsme získali zpět vše, co jsme ztratili, zhruba za 30 minut hraní.
V poslední hodině nebo tak našeho hraní vývojáři Dune: Awakening pro nás spawnovali Ornithopter, abychom si s ním mohli hrát. Byla to zdaleka jedna z nejbezpečnějších a nejrychlejších forem cestování do tohoto bodu, i když není známo, jak daleko do základní hry musí hráči postoupit, aby ho legálně získali. Mohli jsme přejet celou pánev za zlomek času, který nám trvalo ji přeběhnout. Také to usnadnilo hledání táborů mrchožroutů, kořisti a tajemství na vrcholcích kamenných struktur. Například jsme okamžitě letěli k nejvyššímu orientačnímu bodu, který jsme mohli vidět, a našli jsme spirálovitě se točící jeskyni, která jen žadonila o prozkoumání.
🤩 Kup si Dune: Awakening za nejlepší cenu na trhu ještě dnes! 🤩
Zatímco jsme měli možnost vyzkoušet několik střelných zbraní, všechny používaly šipky, což dokonale zapadá do Dune univerza, byla tu jen jedna zbraň na blízko: nůž. I tohle skvěle zapadá do lore, protože nůž nabízí jednoduchý bojový styl na blízko, kde tři zásahy omráčí nepřítele, úspěšné odražení útoku (parry) také omráčí, a samotný boj spočívá v opakovaných úderech, dokud protivník nepadne.
Pokud nepřátelé používají štít, jediný způsob, jak je porazit, je nejprve je omráčit a pak použít techniku Slowblade, která umožňuje prodrat se štítem pomocí nože a nakonec takto nepřítele porazit. Střelné zbraně jsou proti štítům neúčinné, ale hodí se při boji s několika nepřáteli najednou. I když jsme se vydali do podzemí, nikdy jsme nemuseli bojovat proti více než 4, maximálně 5 nepřátelům najednou.

Závěrečné dojmy
Obvykle šest hodin hraní stačí na to, aby sis udělal jasný obrázek o hře. To ale neplatí pro Dune: Awakening, protože hra je tak rozsáhlá, že jsme během tohoto času nemohli zažít všechno. Dune: Awakening přináší mnoho unikátních herních mechanik, což je asi to, co na nás udělalo největší dojem.
Mechaniky jsou věrné světu Duny a je zábavné s nimi pracovat. Ale když jsme hráli jen šest hodin, zatímco Funcom doufá, že hráče udrží ve hře stovky hodin, je těžké říct, kolik jsme toho vlastně z hry zažili. Jestli něco, tak to působilo jako pár zrn písku v jinak nekonečných dunách Arrakis.
Komunita a newsletter
Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾
Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Daniel Haša
🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user
Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.