Za streamingové služby platí 29 procent Čechů. Co je vede k rušení předplatného?
Počty předplatitelů streamovacích platforem v Česku jsou stabilní a dál rostou. Navzdory vysoké inflaci a zvyšujícím se životním nákladům zrušilo v uplynulém roce své předplatné pouze 10 procent uživatelů. Nejčastěji využívají Netflix, Voyo, Disney+, Spotify či HBO Max.

Podle nedávno zveřejněného průzkumu Deloitte o trendech v digitální spotřebě, který sleduje návyky přes 36 tisíc lidí z 21 zemí včetně České republiky, 29% Čechů ve věku 18 až 65 let se loni rozhodlo pro novou registraci nebo obnovení předplatného videostreamingových služeb. Nejčastějším důvodem pro ukončení služby bylo její nedostatečné využívání, což uvedlo 30% dotázaných. Dalšími faktory byla vysoká cena (21%) a rostoucí výdaje v jiných oblastech (18%).
Přestože sdílení předplatného může být v rozporu s podmínkami služby, 36% uživatelů sdílí své účty mimo svou domácnost, a 6% s více než třemi domácnostmi. Jan Kudlák z Deloitte poukazuje na to, že v reakci na rostoucí ceny SVOD služeb a trend sdílení účtů, platformy zavádějí opatření, jako je vyžadování připojení ze stejné Wi-Fi, a předpovídá budoucí strategie proti sdílení účtů, včetně slev pro sdílené předplatné.
Průzkum dále ukázal, že v případě zákazu sdílení by 38% uživatelů bylo ochotno platit za sdílení, pokud by cena byla nižší než plné předplatné. Někteří by souhlasili s předplatným za stejnou cenu, ale s reklamami, zatímco jiní by nebyli ochotni vytvořit nový účet za plnou cenu.
Lídr TMT skupiny v Deloitte očekává, že streamovací služby letos zvýší poplatky za prémiový obsah a budou se snažit získat zpět odcházející abonenty prostřednictvím nabídek prodlouženého předplatného a cenově výhodných nabídek.
V oblasti hudebních streamovacích služeb si 24% dotázaných předplatilo hudbu, přičemž nejvyšší podíl (53%) byl mezi osobami ve věku 18 až 24 let. Naopak nejnižší zájem byl ve skupině 55 až 65 let (10%). Kudlák poznamenává, že mladší generace je více adaptivní k hudebním platformám jako Spotify a Apple Music a očekává, že trend k nehudebním formátům, jako jsou podcasty a audioknihy, bude pokračovat.