Vyzkoušeli jsme nejočekávanější hru Gamescomu – nový Monster Hunter a je to pecka!
Pokud jde o délku front na vyzkoušení, na letošním Gamescomu není žádná hra populárnější než pokračování slavné série Monster Hunter, která má na kontě přes dvacet milionů prodaných kopií. Po hodině strávené s připravovaným dílem s podtitulem Wilds můžeme říct, že fanouškovská základna této série by se v budoucnu mohla ještě více rozrůst.

Série Monster Hunter je tu s námi už od roku 2004, ale až pátý díl s podtitulem World (naše recenze) zaznamenal masivní úspěch u širšího publika. A ne ledajaký – World se stal nejvýdělečnější hrou v celé 45leté historii Capcomu. Od vydání se během šesti let prodalo přes dvacet milionů kopií, a k tomu se ještě přidává osm milionů prodaných kopií rozšíření Iceborne a filmová adaptace s Millou Jovovich.
Očekávání od připravovaného pokračování s podtitulem Wilds, které by mělo vyjít v první polovině příštího roku (více v našem článku), jsou opravdu obrovská. To se jasně projevilo i na probíhající výstavě Gamescom. Přestože první den byl přístupný jen pro profesionály z herního průmyslu, fronta na možnost zahrát si aspoň půlhodinu Monstra se táhla přes celou halu. Jak to bude vypadat ve čtvrtek, kdy se brány kolínských hal otevřou desítkám tisíc fanoušků, si raději ani netroufáme odhadnout – čekací doba se bude určitě počítat na hodiny.

Naštěstí jsme si zvládli rezervovat místo dopředu, což nám ušetřilo dlouhé čekání a přineslo i příjemný bonus v podobě přístupu k multiplayerové části hry. Ta je pro celkový úspěch Monster Hunter zásadní, možná ještě více než samotná příběhová kampaň. Díky tomu jsme měli téměř hodinu na prozkoumání kouzelného fantasy světa, což nám poskytlo dost času na vytvoření prvního dojmu.
Souboje s monstry zde nejsou jen tak obyčejné "bossfighty". Mohou zabrat klidně i desítky minut.
Asi vás nepřekvapí, že náš dojem je zatím velmi pozitivní. Po krátké úvodní tvorbě postavy (na kterou jsme měli jen omezený čas – novináři totiž údajně dokáží ve tvorbě postavy strávit neúměrně dlouho) nás však nečekala žádná okamžitá akční sekvence. Místo toho hra začala dlouhým, částečně interaktivním filmečkem, který nás pomalu uvedl do příběhu a atmosféry nového světa.

V nové hře Monster Hunter se vývojáři konečně zaměřili na propracovanější příběh, což je příjemná změna oproti minulým dílům i ne příliš dobře přijaté filmové adaptaci. Už během prvních minut jsme poznali několik zajímavých postav a dostali se do akční scény, která svou intenzitou a stylem lehce připomíná ikonické pasáže z Call of Duty. Na "pštrosovi" se vrháme na záchranu prchající dívky, kterou skrz vyprahlou poušť pronásleduje smečka děsivých červovitých tvorů. I když zatím nemáme jasno v herním lore, akční tempo a atmosféra nás okamžitě vtáhly do děje.

Jakmile tato úvodní scéna skončila, začalo to pravé dobrodružství – lov na obrovská monstra, kterým se série proslavila. Každé z nich vyžaduje jiný přístup a taktiku. Systém ovládání, zvláště pro ty, kdo nejsou se sérií obeznámeni, působí zpočátku trochu chaoticky. Každá ze čtrnácti zbraní má své specifické vlastnosti a vyžaduje jiný herní styl. Navíc je často nutné zbraň v určitých chvílích schovat, abyste mohli využít speciální dovednosti, či sáhnout po vybavení a palných zbraních.
Právě v tomhle rozmanitém přístupu k soubojům se skrývá jedinečnost hry. S každým dalším soubojem se herní mechaniky dostávají pod kůži a stávají se intuitivnějšími. Poté, co jsme se naučili základům v singleplayeru, jsme se konečně mohli pustit do multiplayerové části, kde hra od hráčů vyžaduje ještě vyšší úroveň spolupráce. Aby lov proběhl úspěšně, musí se každý člen týmu věnovat specifické roli. Ostrostřelci drží monstrum na uzdě z dálky, zatímco "tankové" upoutávají jeho pozornost. Optimální složení týmu se mění podle charakteristik konkrétního monstra, což bude jistě důvodem k mnoha debatám mezi hráči.

Klíčové je v boji analyzovat monstrum a zjistit, kde je nejzranitelnější. Někdy je výhodnější oslabit jeho končetiny, aby se zpomalilo, jindy je třeba zaměřit se na omezování jeho speciálních schopností, například chrlit plameny. Celkově hra působí dojmem, že nabízí skvěle propracovaný zážitek, který fanouškům série přinese spoustu nových možností a taktik k objevování.

Souboje s hlavními monstry v Monster Hunter Wilds jsou nekompromisně dlouhé a dynamické, což je pro tento žánr spíše výjimkou. Každé monstrum má svoji jedinečnou "osobnost" a jakmile začne mít navrch, dokáže se stáhnout a pokusit se uniknout, což pro hráče znamená neúspěch. Klíčem je pečlivě analyzovat silné a slabé stránky každého protivníka a včas přizpůsobit svou strategii. Tento prvek dodává hře náročnost, kterou fanoušci zřejmě oceňují – svědčí o tom rekordní prodeje předchozího dílu Monster Hunter: World.
Zhodnocení
I přes chvályhodnou hratelnost má Wilds na platformě PS5 určité technické nedostatky. Během testování jsme zaznamenali propady snímkové frekvence, nečekané "doskakování" vzdálených objektů a problémy s prolínajícími se texturami, které mohou celkový zážitek narušit. Na druhou stranu, hra má do vydání ještě několik měsíců, což dává vývojářům prostor tyto problémy vyřešit a nabídnout finální produkt bez technických nedostatků. Monster Hunter Wilds by měl dorazit na PC a nové konzole až v příštím roce, takže hráči si ještě budou muset chvíli počkat.