RECENZE: Skull & Bones – Ty nejsi pirát, ty jsi loď!…
Sníte o pirátské avantýře? Představujte si plavbu po oceánech, hledání pokladů, dynamické souboje na moři a souši, loupeže a dobývání osad. Tyto sny si ponechte pro budoucí hru, která by mohla dorovnat Assassins Creed: Black Flag či Sea of Thieves. Aktuálně se připravte na Early Access projekt, jenž by možná měl ještě chvíli zůstat ve vývoji.

Po sedmi letech vývoje, Skull and Bones nepřineslo očekávanou pirátskou fantazii. Hráči přebírají roli generického kapitána, s omezenými možnostmi dialogu, což zanechává jejich identitu v kampani nevýraznou. Překvapivě, pro vydavatele známého tvorbou komplexních postav a světů, působí hra zastarale.
Hra trpí nedostatkem aktivit mimo plavbu. Kromě dvou hlavních lokalit, Saint Anne a Telok Penjarah, nabízí málo možností pro průzkum pevniny. I když jsou některé oblasti vizuálně atraktivní, brzké opakování NPC a rekvizit rychle snižuje jejich půvab. Průzkum se stává rutinním, s jediným cílem nalézt plány pro vylepšení lodi.

Systém vylepšení je zdlouhavý, vyžaduje shánění a kupování plánů pro vše od zbraní po nábytek pro loď, který přináší různé bonusy. Hledání specifické munice pro nově vyrobené zbraně může být frustrující, zvláště když je nutné cestovat za prodejci nebo plány. Tento grindovací prvek odhaluje repetitivní povahu hry a její skrytý loot-shoot mechanismus. Nicméně, systém sledování plánů alespoň eliminuje potřebu hledání naslepo.
Skull and Bones tedy stojí na prahu potenciálu, ale zůstává uvězněno ve svých vlastních omezeních, což hráčům ztěžuje plné ponoření do slibované pirátské avantýry.

Herní dynamika se soustředí na postupné vylepšování vašeho plavidla prostřednictvím akvizice lepšího vybavení, zbraní a obranných systémů, s konečným cílem nahradit současnou loď ještě mocnější a efektivnější variantou. Proces zdokonalování lodi je doprovázen paralelním rozvojem vaší pirátské postavy, který se odvíjí skrze odblokování rozmanité kosmetiky a vyšších úrovní, jež jsou klíčem k přístupu k náročnějším misím a vyžadují lepší lodní vybavenost. Tato strategie je zejména v počátečních fázích hry velkým lákadlem, obzvláště díky vzrušení z plavby po otevřeném moři a střetů s nepřátelskými loděmi, což přináší hluboké uspokojení.
Hra Skull and Bones se prezentuje jako vizuálně ohromující dobrodružství, plné objevů na každém kroku. I přesto, že hra neumožňuje přímou manipulaci s plachtami – na rozdíl od her typu Sea of Thieves – vyžaduje od hráčů zručné ovládání kormidla, navigaci ve větru a překonávání nástrah jako bouře nebo gigantické vlny. Námořní souboje jsou v této hře klíčové a nabízejí plynulou a intuitivní ovladatelnost, s možností výběru zbraní založeného na směru plavby. Zbraně mohou získávat speciální efekty, jako je zaplavení lodě nebo způsobení požáru, a setkání s nepřáteli vyzbrojenými torpédy či minomety vás motivuje k jejich získání.

Značná část vybavení a zdrojů může být získána prostřednictvím průzkumu moře, potopením nepřátelských lodí nebo sběrem materiálů nalezených podél pobřeží. Dokonce i činnosti jako kácení stromů nebo těžba železa jsou realizovány přímo z paluby lodě skrze jednoduché minihry na bázi rytmu, což odstraňuje potřebu fyzické práce mimo loď. Některé předměty však vyžadují prozkoumání a vyplenění základen rozmístěných po mapě, kde Skull and Bones odhaluje své další unikátní prvky.
Skull and Bones staví na základech zavedených hrou Assassin's Creed 4: Black Flag z roku 2013, která byla vysoce ceněna za své námořní boje. Ubisoft se rozhodl tuto oceňovanou zkušenost využít jako klíčový prvek celého titulu, čímž se souboje na moři stávají hladkými, reaktivními a strategicky bohatými.

V rámci herního mechanismu plundrování se hráči zaměřují na útoky na nepřátelské základny z moře, přičemž cílem není pouze napadení pevninských struktur podél pobřeží, ale také čelíte vlnám připlouvajících nepřátelských lodí, které se postupně stávají náročnějšími. Zatímco první úrovně plenění jsou dobře zvládnutelné i v samotné hře, pokročilé mise vyžadují spolupráci s dalšími piráty, aby bylo možné je úspěšně dokončit. Hra umožňuje v jakémkoli bodě misie zavolat o pomoc, což vyšle signál ostatním hráčům na mapě. Nicméně, s omezením volání o pomoc na 60 sekund a bez možnosti signalizovat ostatním hráčům, že pomáháte, se tento systém může zdát frustrující.
Podobně jsou na tom i světové události, které se objevují na odlehlých místech mapy s omezeným časem na dokončení, bez možnosti požádat o pomoc mimo konkrétní mise plenění. Tento omezený systém žádosti o pomoc odhaluje fragmentovanou multiplayerovou strukturu hry, která se stává ještě více zřetelná při pokusu o spárování hráčů pro společnou hru.

Kromě toho, interakce s ostatními hráči skrze sociální menu často nepřináší očekávané spojení, což může být důsledkem omezeného počtu aktivních hráčů nebo preferencí hráčů hrát hru solo. Tato izolovanost může být zklamáním pro ty, kteří hledají bohatší multiplayerový zážitek. Skull and Bones je hrou, která se nejvíce užívá ve společnosti přátel, avšak nalezení spoluhráčů může být výzvou.
Dlouhodobější hraní může odhalit opakující se vzory mise a přetrvávající technické nedostatky, které zvyšují úroveň frustrace. Mezi ty patří například opakované zobrazování chybového hlášení "Death mark", což se stalo mezi komunitou hráčů běžným žertem. Tyto problémy naznačují, že i přes potenciál pro zábavu a ponoření do hry, může Skull and Bones v některých aspektech zůstat za očekáváními.

Skull and Bones působí jako v hra Early Access. Hra, která se téměř dokáže ospravedlnit jako plnohodnotné vydání, ale jenom díky mechanikám plachetnic a námořních soubojů, poněvadž jsou prostě fakt dobré. S tak zvláštními MMO rysy a Late game, které působí jako příliš velký grind za malou odměnu, je opravdu těžké dostát hře, kterou Ubisoft původně nabídl. Možná má potenciál růst stejným způsobem jako Sea of Thieves za posledních asi pět let, ale zatím si nejsem jistý, zda má Skull and Bones stejný závazek k dlouhověkosti. Nazývat hru AAAA titulem je pohrdání hráči a osobně bych za ni v aktuálním stavu dal maximálně 30€.
Vývojáři: Ubisoft
Vydavatelství: Ubisoft
Datum vydání: 13. února 2024
Česká lokalizace: NE
