Recenze na hru Ara: History Untold. Strategie od Xboxu se zaměřuje na obchod a výrobu, ale ztrácí na síle v oblasti válčení.
Ara na první pohled výrazně připomíná hlavní herní prvky ze série Civilization. Jenže po chvíli hraní zjistíš, že se hra zaměřuje hlavně na výrobu, obchod a budování dodavatelských řetězců pro ekonomiku, což jí dává podobnost i s hrami ze série Anno. Vyvstává tak otázka: vzala si Ara z těchto sérií to nejlepší, nebo jde jen o obyčejnou kopii slavných titulů?
Tahová strategie pro PC ● Cena: 1 500 Kč ● Singleplayer a multiplayer ● Věkové omezení: 12+ ● Oficiální české titulky
Odpověď není úplně jednoduchá. Ara tě určitě dokáže chytnout a pobavit, ale obsahuje i několik zbytečných chyb a nedodělků, které kazí celkový zážitek.
Ale pojďme postupně. Ara je tahová strategie, ve které rozvíjíš a rozšiřuješ vliv svého národa. Procházíš různými etapami vývoje, obchoduješ, válčíš a snažíš se stát nejsilnějším a nejvlivnějším národem na mapě. Na začátku si vybereš vůdce a národ, kterých je ve hře celkem 45, což je opravdu úctyhodný počet.
Recenze - Ara: History Untold
Plusy | Minusy | Hodnocení |
---|---|---|
|
|
7/10 HODNOCENÍ |
Každý národ v Arě má své silné a slabé stránky, unikátního vůdce a jeho města mají odlišná jména. Jinak ale příliš rozdílů mezi národy není. Všichni začínají ve stejné éře se stejnými technologiemi a stavby jsou téměř totožné pro všechny frakce. To samé platí i pro jednotky a průzkumníky. Více odlišností a variability by určitě hře prospělo.
Po výběru národa dostaneš pod kontrolu malé městečko a průzkumníka. V každém tahu si volíš, co chceš dělat – můžeš pohybovat jednotkami po mapě, stavět budovy, vyrábět komodity a další věci. Většina akcí zabere určitý počet kol, takže za jeden tah nic velkého neuděláš. Hra postupuje spíše po malých krocích, takže tempo je dost poklidné a relaxační.


Pokud dostatečně pokryješ potřeby svých obyvatel, dostaneš po několika kolech možnost své město rozšířit. Každý region má své výhody i nevýhody – v některých těžíš více surovin, jinde vypěstuješ víc jídla. V každé nové oblasti můžeš postavit několik budov a občas tam najdeš i unikátní zdroje. Můžeš tak třeba postavit důl a těžit cín nebo železo, nebo založit farmu a pěstovat víno nebo chovat ovce.
Proto je důležité vždy dobře promyslet, kam se chceš se svým městem rozšířit. S pomocí průzkumníka si pořádně zmapuj okolí, abys zjistil, kde se nachází klíčové suroviny a kde naopak nic není.

Důležitou součástí hry je výzkum. Díky němu získáváš nejen nové znalosti a zkušenostní body, ale také odemykáš nové budovy, jednotky a možnosti pro výrobu či organizaci armády. Jakmile vyzkoumáš dostatek projektů, odemkne se ti nová éra, která přináší další projekty a objevy.
Další způsob, jak rozšířit svůj národ, je vysílání kolonistů. Ti mohou zakládat nová městečka, která jsou navzájem propojena cestami. Velmi brzy se ale setkáš s dalšími národy nebo menšími kmeny. S těmi můžeš obchodovat, vytvářet spojenectví, ale někdy se nevyhneš ani válce.
"Válečné umění v Aře není nijak zvlášť propracované. Je vidět, že se tvůrci více zaměřili na mírumilovné prvky a postup hrou."
Bohužel, válečné umění v Aře není nijak zvlášť sofistikované. Je zřejmé, že tvůrci kladli větší důraz na mírumilovný rozvoj a postup hrou. Boje jsou zjednodušené – ve městě naverbuješ vojáky a s nimi se vydáš na nepřátelské území. Tento proces je ale poměrně zdlouhavý, protože jednotky musíš několik kol verbovat, pak je několik kol shromažďuješ a teprve potom se můžeš vydat do bitvy.
Pohyb po mapě je také pomalý, a když se konečně dostaneš do boje, spustí se automatický souboj, který opět trvá několik tahů. Výsledek bitvy závisí hlavně na síle tvojí armády. Pokud má tvoje armáda lepší statistiky než soupeřova, máš prakticky zaručené vítězství.
Cesta válečníka tak není nijak zvlášť zajímavá. Pokud navíc vyhlásíš válku jinému národu, nese to následky – neutrální státy na to mohou reagovat negativně a ztratíš u nich vliv, což může vést k dalším válkám s jinými frakcemi v budoucnu.

Správa jednotek v Aře není zrovna přehledná.
Na začátku můžeš vyslat pouze jednu jednotku nebo malý batalion složený ze tří jednotek. Pokud máš větší armádu, musíš ji rozdělit, což může způsobit chaos na mapě. Jednotky se různě pohybují a pokud chceš zaútočit na jedno místo, musíš vše pečlivě synchronizovat a načasovat, což je občas dost otrava. Naštěstí vědecké objevy postupně odemykají další možnosti organizace vojsk, takže v pozdějších fázích hry už tyto problémy nejsou tak výrazné.
Hlavním pilířem hry je ale obchod a výroba.
V různých etapách vývoje můžeš vyrábět širokou škálu produktů – od pluhů a oblečení ve starověkých érách až po herní konzole a traktory v moderní době. Na speciálních polích můžeš chovat hospodářská zvířata nebo těžit cenné suroviny. Ne všechny produkty ale dokážeš vyrobit ve své říši, takže je nutné obchodovat s jinými národy. Nedostatkové zboží můžeš směnit za jiné komodity se spřátelenými národy.


Proč se tím vším zabývat?
K jednotlivým výrobním budovám, jako jsou farmy, doly nebo řemeslné dílny, můžeš přiřadit nástroje a suroviny, čímž výrazně urychlíš výrobu. Každá budova vyžaduje jiné komodity, takže je důležité mít širokou škálu zdrojů. Pokročilé stavby, jako jsou divy světa, které poskytují velké bonusy, vyžadují velmi pokročilé nástroje. Bez těchto nástrojů nebudeš moci postavit nic nového, takže je klíčové udržet rovnováhu mezi výrobou a obchodem s ostatními národy.
Za každý postup do nové éry, za vítězství v bitvách nebo za postavení divu světa získáváš body proslulosti. Tvým cílem je mít na konci hry více bodů než tví soupeři. Už od začátku je nutné držet se na vrcholu žebříčku národů, protože národy, které se v každé éře umístí nejhůře, upadají do zapomnění a prohrávají. Proto je důležité sledovat žebříček a plnit vedlejší úkoly, které ti přinesou další body – například za to, že jako první postavíš palác nebo div světa.
Ara nabízí mnoho různých herních mechanismů a vylepšení. Je zde systém poradců, kdy historické postavy zastávají pozice ve tvé vládě a poskytují bonusy tvému městu. Kromě toho si můžeš zvolit různé vládní systémy, z nichž každý má své silné i slabé stránky.


To samé platí i o náboženství, které má ve hře široké možnosti, ale i zde se setkáš s tím, že tutoriál není úplně přehledný. Aktivuje se jen tehdy, když narazíš na konkrétní problém, ale nevysvětlí ti, co máš dělat na začátku a které funkce jsou klíčové. Spoustu herních mechanismů tak musíš objevovat metodou pokusu a omylu.
Grafika hry také nijak neoslní, ale na druhou stranu je fajn, že lze veškeré dění na obrazovce přiblížit, takže můžeš sledovat i jednotlivé postavičky, jak se pohybují po městě. Hra má sice českou lokalizaci, ale bohužel je dost nekvalitní. Překlad působí, jako by byl dělaný strojově a často nedává smysl, takže jsem si raději přepnul jazyk na angličtinu.
Zhodnocení
Celkově je Ara chytlavou strategií, která tě rozhodně zabaví minimálně do vydání sedmého dílu Civilizace. Nabízí slušnou porci obsahu a znovuhratelnosti, včetně multiplayeru. Ten se ale může občas protáhnout, pokud jeden z hráčů hru zdržuje. Hra má propracované mechanismy výroby, obchodu a správy města, a přináší i zajímavé prvky jako náboženství a různé systémy vlády. Bohužel, slabé stránky najdeš ve válečné části hry, která je poměrně jednoduchá. Nepřehledný tutoriál a velmi špatná česká lokalizace také kazí celkový dojem.