Recenze Marvel's Spider-Man 2: Temná stránka pavoučího muže dovedená skoro k naprosté dokonalosti.

15.10.2023

PlayStation letos s exkluzivitami moc neoslnil. Jediným velkým titulem přímo od Sony je pokračování Spider-Mana, a asi nikoho nepřekvapí, že Insomniac Games opět nezklamalo.

Spider-Man in black suit with Miles Morales in red suit from Spider-Man 2
Spider-Man in black suit with Miles Morales in red suit from Spider-Man 2

Akční adventura pro PS5 ● Cena: 1 899 Kč ● Singleplayer ● Věkové omezení: 16+ ● Oficiální české titulky

Když se ohlédneme zpět na předchozí generaci konzolí, dlouho na poli superhrdinských her kraloval arkhamský Batman bez větší konkurence. V roce 2017 ale přišla famózní adaptace pavoučího muže. Insomniac Games nevzalo žádnou existující dějovou linku – tenhle Spider-Man je v mnoha ohledech stejný, ale zároveň i jiný než ten, kterého známe z komiksů nebo filmů. O pár let později jsme dostali samostatný díl s Milesem Moralesem, a teď přichází plnohodnotné pokračování, které osudy obou Spider-Manů propojuje ještě těsněji.

Recenze hry Marvel's Spider-Man 2

Recenze - Marvel's Spider-Man 2

Plusy Minusy Hodnocení
  • Zpracování Venoma
  • Parádní nasvícení scén a celého města
  • Detailní zpracování obleků
  • Instantní rychlé cestování
  • Temnější a osobnější příběh
  • Kraven by si zasloužil víc prostoru
  • Náhodné zločiny se opakují donekonečna
  • Pár menších bugů
9/10 HODNOCENÍ

Nadstavba pevných základů

Menší varování pro ty, kteří si chtějí zachovat všechna herní překvapení – teď mluvím hlavně o nových mechanikách. Nebojte, žádné zásadní příběhové momenty vám tady neprozradím.

Od prvních záběrů ze Spider-Mana 2 se živě diskutovalo, jestli hra není až příliš podobná prvnímu dílu. Nejvíc se řešily animace postav a část města. Důvod, proč vývojáři některé věci převzali, je ale jednoduchý – i dnes jsou kvalitativně špičkové a vývojářům to rozhodně ušetřilo čas. Ale klid, můžu vás ujistit, že přibylo hromada nových animací – ať už jde o pohyb při houpání po New Yorku nebo souboje s padouchy.

Spider-Man swinging through a city during the night
Spider-Man swinging through a city during the night

Množství novinek se zpočátku nemusí zdát tak velké, ale…

Po úvodní sekvenci, která vás hned vrhne do akčního příběhu na nějakých třicet hodin, postupně objevujete nové schopnosti obou Spider-Manů. Učí se je investováním bodů do tří dovednostních stromů. Každý Spider-Man má svůj vlastní, a k tomu je ještě jeden sdílený, zaměřený hlavně na pohyb. Můžete se třeba protočit na pavučině a vystřelit se do vzduchu, nebo se proměnit v lidský prak.

Samostatné stromy jsou o speciálních útocích. I když jich odemknete víc, aktivní jsou vždy jen 4 najednou, takže záleží jen na vás, jak svého Spider-Mana vybavíte. Miles si rozvíjí schopnosti s elektrikou, zatímco Peter dostane mechanické pavoučí nohy. A když se dostanete dál, čeká na vás černý oblek, což je za mě jednoznačně topka.

Hrdinové levelují i výbavu

Oba Spider-Mani dostali i nové pavučinové hračky. Jedno zařízení přitáhne všechny nepřátele na hromadu, další je zase vymrští do vzduchu. Oproti jedničce je sice trochu míň gadgetů, ale na zážitek z hraní to vůbec nemá vliv. Kromě toho si můžete vylepšovat obleky – víc zdraví, rychlost, silnější údery. U některých vylepšení si dokonce vybíráte mezi dvěma možnostmi, třeba jestli chcete vyšší poškození ve vzduchu, nebo rychlejší regeneraci schopností. A když vám něco nesedne? Kdykoliv si to můžete změnit.

My jsme Venom

Jako dlouholetý fanoušek Spider-Manových komiksů musím říct, že Venom je moje nejoblíbenější postava, a Insomniac se s ním fakt vyřádili. Tentokrát ale není antihrdina, je to čistý záporák a pořádná výzva pro oba Spider-Many. Jeho podoba je parádní, velká, zubatá, a Peterův černý oblek? Totální pecka. Na první pohled je jasné, že to není obyčejná látka, ale jakýsi sliz. Venom postupně ovlivňuje Peterovu mysl, ale není to tak, že by ho hned pohltil – symbiont se pomalu dere na povrch a mění se i samotný oblek. Jak příběh graduje, je to jasně vidět, a přichází chvíle, kdy jde fakt do tuhého.

Venom standing in flames in Spider-Man 2
Venom standing in flames in Spider-Man 2

Nebudu ale chválit jen černý oblek – je třeba uznat, že tvůrci si vyhráli s každým z nich. Peter i Miles mají každý svůj vlastní výběr, kde najdete kousky z komiksů, filmů i úplně nové unikáty. Všechny jsou detailně propracované, a co se vám bude líbit, už záleží čistě na vkusu. U většiny obleků si navíc můžete odemknout čtyři různé barevné varianty. Zvláštní zmínku si zaslouží obleky ze Spider-verse animáků – už se s nimi setkáme v předchozích hrách, ale ve dvojce si nově můžete zapnout tenhle styl animace u jakéhokoliv obleku. U některých to sice vypadá zvláštně, ale jiné s tím vyloženě září.

Souhra světel a pavučin

Teď se vrátím k New Yorku, konkrétně k Manhattanu, který byl dějištěm prvního dílu. Jeho nová verze doznala pár změn, ale v zásadě vypadá stejně, jak jste zvyklí. Hřiště pro Spider-Many se ale rozšířilo o pořádný kus pevniny i vodní plochy – přibyly totiž čtvrti Brooklyn a Queens. Každá z těchto nových částí má svůj specifický styl. Třeba Peterův nový byt je v lokalitě s klasickými rodinnými domky, což dělá houpání na pavučinách o něco složitější, než když se pohybujete mezi vysokými mrakodrapy.

A nighttime carnival scene at Coney Island with colorful lights and arcade machines.
A nighttime carnival scene at Coney Island with colorful lights and arcade machines.

V těchto chvílích přichází vhod nové možnosti pohybu, hlavně pavoučí wingsuit. Zpočátku mě moc neoslovil a pořád jsem dával přednost klasickému houpání na pavučinách, které je i tentokrát neskutečně uspokojivé. Ale postupem času jsem si wingsuit oblíbil. Nejenže se hodí v oblastech s nízkými budovami, ale skvěle funguje i při přesunu přes vodu, třeba na cestě mezi Manhattanem a dalšími částmi města. Spider-Man sice umí klouzat po hladině, když nabere dostatečnou rychlost, ale mnohem snazší je prostě roztáhnout křídla, chytit větrný tunel a letět, kam potřebujete.

Kvůli větší mapě je rychlejší pohyb fakt potřeba, ale pokud spěcháte ještě víc, odemykáte si plněním aktivit ve čtvrtích možnost rychlého cestování. A to je ve Spider-Manovi 2 nejrychlejší, co jsem kdy ve hře viděl. Vyberete lokaci na mapě, podržíte tlačítko a hned jste tam. Žádné načítací obrazovky, obraz ani nestmavne.

"Ve Spider-Manovi 2 je rychlé cestování nejrychlejší, co jsem zatím ve hrách viděl. Obraz ani neztmavne."

Graficky už první Marvel's Spider-Man vypadal skvěle, a pokud od pokračování čekáte revoluci v grafice, možná budete trochu zklamaní. Ale přesto je tu vidět posun, hlavně v nasvětlení prostředí. To se projeví nejvíc, když zvolíte nastavení s lepší grafikou místo 60 FPS. Rozdíl je viditelný na první pohled, a Spider-Man je snad první hra, kde jsem radši volil lepší grafiku, protože hra světel a stínů vypadá prostě famózně. New York je nádherný i přes den, ale v noci, kdy se rozsvítí každá budova, má houpání mezi ulicemi úplně jiný vibe. A pak je tu Coney Island – zábavní park plný barevných světel, což je naprostá lahůdka na první návštěvu.

Fotomód je dneska standardem v každé větší hře, ale musím přiznat, že jsem ho nikdy nevyužil tolikrát jako ve Spider-Manovi. A to nejsem žádný fotograf – i já, absolutní amatér, jsem dokázal zachytit parádní snímky. Nastavení ve fotomódu je fakt rozsáhlé. Můžeš si pohrát se světlem, čočkou, přidat vlastní světelné zdroje, zarámovat obrázek, a dokonce si vybrat pózu Spider-Mana. Prostě spousta možností. Jediná věc, co mi chyběla, je nastavení počasí a denní doby.

Graficky je Spider-Man 2 skvělý, ale pokud bych měl něco vytknout, tak by si Insomniac pro příště mohl vzít pár tipů od Sony Santa Monica ohledně zpracování obličejů postav. Když to srovnám s God of War Ragnarök, působí Spider-Mani o něco uměleji. I tak ale patří ke špičce v herním světě.

Spider-Man holding a phone with a selfie of Miles Morales in New York City
Spider-Man holding a phone with a selfie of Miles Morales in New York City
Spider-Man crouching at sunset overlooking the city skyline
Spider-Man crouching at sunset overlooking the city skyline
Miles Morales engaging in combat by the waterfront in Spider-Man 2
Miles Morales engaging in combat by the waterfront in Spider-Man 2

Technická stránka hry je téměř dokonalá. I když během recenzování vyšlo několik patchů, narazil jsem na pár bugů. Na začátku mi trochu zbláznila kamera, jednou jsem musel restartovat scénu kvůli výpadku dabingu, a další restart přišel, když jsem během přepínání mezi Spider-Many zůstal zaseknutý na černé obrazovce. Ale za zhruba 30 hodin hraní to bylo opravdu minimum, a s dalšími opravami je klidně možné, že se s těmito problémy ani nesetkáte.

Poslední lov

Užíval jsem si obleky, užíval jsem si město, ale to hlavní, co mě drželo u hry, byl příběh, kde se tentokrát Peter a Miles podělí o hlavní roli. Společně chrání New York před superpadouchy. Některé z nich budete dobře znát, ale objeví se i nové tváře. Celkově je záporáků v hlavní lince méně, což je hlavně tím, že v jedničce byla středobodem Sinister Six, zatímco tady se oba Spider-Many utkají s ultimátním nepřítelem – lovcem Kravenem.

Kraven close-up with intense expression in Spider-Man 2
Kraven close-up with intense expression in Spider-Man 2

Abyste se v událostech tohoto pavoučího příběhu vyznali perfektně, je dobré mít za sebou první díl, Milesův spin-off i rozšíření City That Never Sleeps. Samozřejmě se v nových dějových linkách neztratíte ani bez toho, ale scénář dost spoléhá na to, že víte, jaké vztahy mezi sebou některé postavy mají. Naštěstí je před začátkem k dispozici rychlá rekapitulace předchozích událostí. A hned na začátku příběhu se objeví neohrožený lovec, jehož novým teritoriem se stává New York, kde loví superlidi – ať už jsou to hrdinové, nebo záporáci.

Pokud jste četli komiks Kravenův poslední lov, víte, že i příběh zkušeného, byť vlastně obyčejného lovce může ve světě superschopností skvěle fungovat. Insomniac se o něco podobného pokusil i tady, ale výsledek není úplně ideální. O Kravenovi samotném se toho totiž v příběhu moc nedozvíte.

Někdo by mohl namítnout, že ani v prvním díle nebylo mnoho řečeno o členech Sinister Six, ale u nich to dávalo smysl – Peter s nimi už bojoval, znal je a několikrát je poslal za mříže. Kraven je ale na newyorské scéně úplný nováček. Peter ani Miles o něm nic nevědí, a přestože mu hra věnuje dost prostoru, nedozvíte se o něm víc než to, že je lovec. Podle mě by bylo mnohem zajímavější, kdyby hráč objevoval jeho minulost a motivace společně s hrdiny. Něco málo o jeho povedené rodince jsem se dozvěděl v rámci vedlejších misí, ale i tak si myslím, že by si zasloužil větší hloubku.

Spider-Man fighting a massive green lizard in Spider-Man 2
Spider-Man fighting a massive green lizard in Spider-Man 2

Příběh se ale netočí jen kolem superhrdinování. Velká část se věnuje osobním vztahům a problémům, kterým musí Peter i Miles čelit vedle metání pavučin. Na scénu se vrací Peterův nejlepší kamarád Harry Osborn, který po dlouhé době vylezl z léčebny a má velké plány, jak změnit svět – samozřejmě po boku svého parťáka Petera. Skloubit roli superhrdiny, vědce a přítele není žádná sranda, takže jsem s oběma hrdiny prožíval nejen nekonečné akční sekvence, ale i jejich osobní trable.

Oproti předchozímu dílu je tenhle příběh mnohem temnější, a to hlavně díky Venomovi. Nemusíte mít strach, že by hrál jen vedlejší roli – symbiont dostává opravdu velký prostor. Nechci moc spoilerovat, ale pokud jste viděli třetího Spider-Mana od Sama Raimiho, asi tušíte, kam se věci budou ubírat. Scénář ale rozhodně nekopíruje film doslova a sledovat Venoma v trochu jiné verzi a s odlišným cílem bylo pro mě fakt zážitek.

A co je super, příběh si užijí i hráči, kteří nevládnou angličtinou. Spider-Man 2 totiž obsahuje oficiální český překlad. Až na pár momentů, kdy překladatel možná trochu tápal v kontextu, je celkově skvělý.

Hodný soused Spider-Man

Když se vám zrovna nechce posouvat příběh, město je plné dalších aktivit. Čeká vás klasické sbírání předmětů, čištění základen nebo časové výzvy – prostě standard, který se po chvíli může omrzet. Naštěstí tu jsou delší vedlejší příběhové linky, které stojí za to. Jsou jich sice jenom pár, ale opravdu rozšiřují svět tohoto Spider-Mana a pro fanoušky komiksů je hra doslova plná odkazů a pomrknutí, které ocení.

Spider-Man crouching at sunset overlooking the city skyline
Spider-Man crouching at sunset overlooking the city skyline

Za plnění aktivit získáváte různé odměny, včetně už zmíněného rychlého cestování. Některé úkoly může plnit kterýkoliv Spider-Man, ale občas je potřeba, aby se do akce pustil konkrétně Peter nebo Miles. Například studenti na akademii Brooklyn Visions si radši zavolají Milese, zatímco kult plamene je zase Peterova parketa. Když si ale jen tak poletujete po městě, je jen na vás, koho si vyberete. A při řešení náhodných zločinů, které se objevují na mapě, můžete dokonce narazit na druhého Spider-Mana. Není to ale jenom váš parťák, kdo vám může občas podat pomocnou ruku – ale to už bych spoiloval.

K těm náhodným zločinům mám ještě jednu poznámku. V prvním díle to bylo nastavené tak, že jste v každé části města vyřešili určitý počet zločinů a bylo po problému. Tentokrát ale zločiny mizí jen dočasně, i když máte město vyčištěné na 100 %. To je trochu otravné, protože to působí, že nemá moc smysl se jim věnovat, pokud zrovna nepotřebujete pár zkušeností na další úroveň nebo materiály na výrobu obleků a gadgetů.

Spider-Man close-up with New York City skyline in the background
Spider-Man close-up with New York City skyline in the background

Spider-Man 2 sice má své nedostatky, ale ty jsou ve srovnání s celkovou kvalitou hry opravdu zanedbatelné. Jsem přesvědčený, že každý fanoušek Marvelu, ať už jde o komiksy, filmy, nebo hry, si příběh pavoučích hrdinů znovu užije naplno. A ti opravdoví znalci budou v sedmém nebi z množství referencí a skrytých náznaků, kterých je ve hře spousta. Doufám a zároveň věřím, že tohle není naposledy, co se do této verze marvelovského New Yorku vydáváme. Insomniac si chytře připravil půdu pro několik možných směrů, kterými může svého Spider-Mana v budoucnu posunout dál.

Zhodnocení

Nový Spider-Man vypadá skvěle, hraje se plynule, je osobnější, temnější a znatelně větší. Příběh o lovci Kravenovi sice místy postrádá šťávu, ale Venom nemá sebemenší problém hráče naprosto ohromit. A i když někdo může mít pocit, že je pokračování až příliš podobné prvnímu dílu, nevidím důvod, proč by Insomniac Games měli překopávat základy, které už jsou pevné jako skála. Naopak, tyto základy obohatili o nové vrstvy, které z tohoto dílu dělají povinnost nejen pro fanoušky komiksů, ale i pro každého milovníka akčních adventur.


Štítky
Hodnocení článku

Na tvém názoru záleží

0.0
Hodnotilo 0 uživatelů
5★
0x
4★
0x
3★
0x
2★
0x
1★
0x
Ohodnotit článek
Děkujeme za vaše hodnocení!
Napsat komentář

Komunita a newsletter

Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾

Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Autorova fotka

Daniel Haša

🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user

Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.