Recenze hry The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom. Princezna se vydává na záchranu království sama.
Do království Hyrule opět dorazila temnota. I když se jí statečný Link chystá postavit, nakonec je to na tobě, princezno Zeldo, abys se postarala o záchranu království.

Akční adventura pro Nintendo Switch ● Cena: 1 499 Kč ● Singleplayer ● Věkové omezení: 7+ ● Bez oficiální češtiny
Série Legend of Zelda je s námi už přes tři dekády. I když se jednotlivé díly od sebe liší, mají jedno společné – hlavního hrdinu, Linka v jeho zeleném obleku. Echoes of Wisdom ale tuto tradici mění. Na začátku sice ovládáš Linka, ale většina hry patří přímo tobě jako princezně Zeldě, která do tradičního pojetí přináší prvky kreativity z posledních dílů.
Jakmile se Link dostane do spárů temných sil, je na tobě, abys se pustila do jeho záchrany a zároveň do záchrany celého království. V království se objevují trhliny, ve kterých mizí lidé a postupně i celé domovy. I když jsi odvážná, nepatříš mezi zdatné bojovníky. Proto musíš na řešení problémů jít úplně jinak.
Recenze - Ara: History Untold
Plusy | Minusy | Hodnocení |
---|---|---|
|
|
8/10 HODNOCENÍ |

Ozvěny minulosti
Dostaneš do rukou mocnou hůl od víly Tri, nově nalezeného spojence. Nevyužiješ ji ale v boji; její schopností je kopírovat objekty a stvoření, na které narazíš po celém světě. Jakmile se je jednou naučíš, můžeš si jejich ozvěnu vyvolat, kdykoliv to bude potřeba. Má to ale podmínku: každá ozvěna spotřebuje určité množství energie Tri. To znamená, že zpočátku můžeš vyvolat maximálně jeden kámen nebo netopýra.
S pomocí Tri můžeš uzavírat temné trhliny, čímž její energie naroste a rozšíří se i tvoje možnosti hrátek s ozvěnami. Kreativitě se meze nekladou! Řadu situací jsem vyřešil jednoduše naskládáním několika postelí nebo trampolín na sebe. Využití jsem našel pro mnohem víc ozvěn; ve hře jich je přes sto, takže pokud nevíš, kudy kam, je na místě zkoušet různé možnosti.

Vzhledem k tomu, že je ozvěn takové množství, najdeš spoustu takových, pro které jsi využití nenašel. Nějak nechápu, k čemu mi je luxusnější postel, když plní stejnou funkci jako ta obyčejná a navíc spotřebuje jeden dílek energie navíc. Problém nastává hlavně u ozvěn příšer. Ty, které nasbíráš na počátku hry, velmi rychle ztratí smysl. Najdou se užitečné výjimky, ale ani ty nevydrží po celou dobu, protože časem narazíš na stejné stvoření s větší silou. Používání slabší varianty mi nedává moc smysl.
Jak se postupně ozvěny nabalují, začíná být trochu chaotické se v nich vyznat. Pokaždé si vybíráš z kompletního seznamu. Můžeš si ho sice seřadit abecedně nebo podle nejpoužívanějších ozvěn, ale když potřebuješ rychle najít třeba vodního bloba, kterého jsi nevyvolal pár desítek minut, je složitější se k němu dostat. Naštěstí se během výběru ozvěn hra zapauzuje, takže není potřeba panikařit. Rozhodně bych ale uvítal možnost vytvořit si vlastní výběr oblíbených ozvěn.

Ve finále je to ale jen malá překážka. Vyvolávání jako takové funguje skvěle, řešení problémů má několik způsobů a když ti ozvěny zrovna nepomohou, má Zelda ještě jednu speciální schopnost. Může s předmětem svázat svůj pohyb, což znamená, že jednoduše odsunuje i obrovský kus skály. Funguje to ale i opačně – Zelda se může nechat vést pohybem někoho jiného. Stačí se navázat na letícího ptáka a hned vzlétneš také. Nebo se propojíš s pavoukem a jednoduše vylezeš na strmou stráň.
Království jako dioráma
Na první pohled je jasné, že se Nintendu osvědčil grafický styl, který použili v remaku Link's Awakening. I když Echoes of Wisdom tento styl také využívá, jde o jinou příběhovou linku. Svět se podařilo zpracovat naprosto parádně. Tvoje putování za trhlinami tě provede nejen skrz travnaté louky, ale Zelda se podívá i do pouště, tropů a nechybí ani trocha plavání s kmenem Zora.
I když na pohled vypadají Echoes a Awakening velmi podobně, je tady rozdíl v technickém stavu. Nové Zeldino dobrodružství není zcela vyladěné. Neustále se setkáš s trháním obrazu. Není to nic tragického, hraní si užiješ i tak, ale rozhodně je pro Nintendo atypické, aby taková hra nevyšla vychytaná. Jasně, loňské Tears of the Kingdom také nejsou úplně stabilní, co se snímkové frekvence týče, ale je jasné, že Echoes by si s menším výkonem měly vystačit lépe.
"Echoes of Wisdom jsou perfektním mostem mezi tradiční a novodobou Zeldou."
Nechci tím říct, že nová Zelda je jen vedlejší díl. To rozhodně ne. Echoes of Wisdom je plnohodnotné pokračování klasického stylu série, které na to jde zase trochu jinak. Dalo by se říct, že Echoes of Wisdom jsou perfektním mostem mezi tradiční a novodobou Zeldou.
Celé se to netočí jen kolem hrátek s ozvěnami. Užiješ si i nemálo akčních sekvencí, jako ze starších dílů. Zelda sice sama o sobě neumí bojovat, ale poté, co najde Linkův meč, může na sebe vzít podobu šermíře. Vydrží to sice jen chvíli, ale dokážeš s ní napáchat pořádnou paseku.

Dalo by se říct, že je to ultimátka pro případ nouze. Vsázel jsem na ni hlavně při soubojích s bossem, které by čistě s ozvěnami zabraly o dost delší dobu. Navíc když vezmu v potaz, že navigovat vyvolané potvory je občas oříšek. To platí hlavně u létavců. Je sice super, že si vyvoláš čtyři vážky s ostrým bodákem, ale k čemu ti jsou, když jen poletují okolo a nepříteli nevěnují pozornost? Umělá inteligence je občas trochu zmatená. Nejjistější je, když spojence vyvoláš přímo před nosem nepřátelské potvory; to pak přejdou do útoku okamžitě.
Šírá údolí a temné kobky
Příběhem jsou Echoes of Wisdom docela přímočaré, i tak se v nich najde dostatek prostoru pro prozkoumávání. Dávají ti na výběr, ke které trhlině se vydáš, a během cesty najdeš spoustu odboček. Ve vesnicích pár místních čeká na tvou pomoc. Jsou to většinou drobnosti, jako pochytání slepic, nebo další, co chce natrhat pár jablek.
I když jsou to úkoly docela obyčejné, vyplatí se je plnit, protože odměny za to stojí. Občas můžeš dostat srdíčko, které rozšiřuje maximální životy princezny, ale většinou za svoji práci dostaneš ovoce a další ingredience.

Ty mají své využití v obchodě se smoothie. Mícháním různých druhů ovoce a dalších přísad můžeš vykouzlit různé driáky. Jeden zrychlí plavání, po vypití dalšího zase budeš odolná proti mrazu. Pokud si koktejl správně namícháš, spolu s efektem se ti doplní také pár srdíček. Máme tedy i obdobu vaření z Breath of the Wild, které bylo mezi hráči velmi oblíbené.
Užitečné věci můžeš získat i bez toho, abys plnila vedlejší úkoly. Stačí jednoduše prozkoumávat. Často narazíš na skryté truhly či celé jeskyně, které se dají snadno přehlédnout. Můžeš jít neustále po hlavní příběhové lince, ale přijdíš o spoustu schovaných věcí.
Několikrát jsem zmínil, že Echoes of Wisdom přebírají některé prvky ze starších dílů a pracují s nimi zase trochu jinak. V podzemních kobkách na mysl vyvstává o dost starší dobrodružství. V některých částech totiž hru vidíš z boku. To jsou momenty, kdy připomíná Zeldu II z roku 1987. Samozřejmě s tím, že i v těchto pasážích hojně využiješ sílu ozvěn.
Zhodnocení
Velký poprask, jaký způsobily předchozí díly série Legend of Zelda, určitě Echoes of Wisdom nepřinesly. To od nich snad ani nikdo nečekal. Rozhodně ale nejde o vedlejší díl; Zeldino nové dobrodružství je plnohodnotným pokračováním, které zpracovává dobrodružství v Hyrule zase trochu jinak. Místo akční adventury je to hlavně logická hra, kde musíš správně využívat kopie předmětů a potvor, které nasbíráš v rozmanitých regionech království. Jen je škoda, že technicky není úplně vyladěná.