Recenze hry Assassin's Creed Shadows - proč je to svým způsobem geniální tvorba?
Je až neuvěřitelné, že největší sérii stealth akčních her trvalo téměř 20 let a desítky titulů, než se konečně vydala do feudálního Japonska. Assassin's Creed Shadows naplno využívá tohoto tématu a přináší skvělou dvojici hrdinů – nindžu a samuraje – kteří společně excelují jak při plížení obřími hrady, tak při vrháním se do zuřivých bitev. Oba jsou dobře napsaní a zábavní.

Kromě zasazení se většina změn tentokrát zaměřuje na menší úpravy zavedených systémů, jako jsou méně přeplněné mapy a stromy dovedností, a zároveň prohlubuje to, co fungovalo v loňském Assassin's Creed Mirage – náročnější a soustředěnější souboje, které doprovázejí lépe strukturované hlavní úkoly. Není to dokonalý restart, protože nevyváženosti a promarněné příležitosti jsou na každém kroku, ale mám větší důvěru než kdy jindy, že Assassin's Creed je zpátky a hodlá zůstat.
Recenze - Assassin's Creed Shadows
Plusy | Mínusy | Hodnocení |
---|---|---|
|
|
HODNOCENÍ |
Příběh plný klasických tropů
Jako řeka v období dešťů, příběh Shadows přetéká klišé, která jsou typická pro fikci zasazenou v tomto období. Bojovníci putují zemí, aby přinesli čest sobě i svým pánům. Nepřítomní vládci umožňují bohatým byrokratům vykořisťovat chudé. Bandité svírají venkov v chladném sevření strachu. Pokud jste fanouškem Shoguna od Jamese Clavella nebo vynikajících filmů Akiry Kurosawy, určitě jste už viděli většinu situací, kterými protagonisté Jasuke a Naoe musí procházet.
Není to nutně špatná věc. Morálně komplexní, protínající se zápletky udržují intriky na vysoké úrovni, což je stejný trik, který fungoval v příbězích Assassin's Creed Valhalla, když se povedly. Nemyslím si, že by mě scénář nějak pravidelně ohromoval, ale celým dějem jsou protkány vynikající momenty napjatých reflexí a zvláštních událostí. Typické spiknutí Assassin's Creed do něj perfektně zapadá i v rámci válkou zmítaného období Sengoku v Japonsku – jako skrytá čepel pohodlně uložená v pouzdře na zápěstí.
Skvělí protagonisté s vyváženými osobnostmi


Hlavní postavy jsou úžasné. Velkou část rané hry strávíte s duchaplnou a zamyšlenou Naoe, která patří k posledním nindža bojovníkům klanu Iga, což je role, kterou jí určila tragédie. Tato tragédie ji postihla částečně rukama charismatického obra Jasukeho, který je neúnavným bojovníkem za spravedlnost a mír. Když začnou spolupracovat, jsou často jeden pro druhého nejspolehlivějším rádcem, s rozumnými a často odlišnými pohledy na události, které se kolem nich odehrávají.
Jinými slovy, skutečně se vzájemně vyvažují, a i když si nemyslím, že by některý z nich vyhrál soutěž popularity s jinými hvězdami série jako Ezio nebo Edward, společně představují zářivé světlo v centru převážně temného příběhu o pomstě.
"Příběh je organizovaný tak, že si ho můžete užívat po částech a ve volném čase, aniž byste se příliš ztratili mezi dějovými body."
Celkové tempo příběhu je podobné jako u Valhally, kde hlavním důvodem k pobytu v každém z devíti regionů mapy je odehrání většinou samostatné kapitoly. To řečeno, Shadows dělá lepší práci v zajištění toho, aby alespoň některé prvky příběhu a postavy zcela nezmizely, když opustíte region, jak tomu bylo u jeho předchůdce. Ne každý nový lord nebo obchodník, kterého potkáte, se stane zcela irelevantním poté, co vyřešíte jeho problémy.
Zjistil jsem také, že tyto sekce a celkový čas potřebný k přesunu z kapitoly do kapitoly jsou svižnější a méně naplněné frustrujícími výplněmi než v minulých hrách. Stále je tu příliš mnoho "jdi sem, udělej to" jako můstků mezi hlavními momenty, než bych preferoval, ale je to organizováno tak, že si to můžete užívat po částech a ve volném čase, aniž byste se příliš ztratili mezi dějovými body – téměř jako byste četli dobrou knihu.
Vylepšená tabule úkolů a prozkoumávání světa


Většina misí v Shadows začíná na tabuli úkolů, větším a propracovanějším přehledu lidí, kteří potřebují pomoc, a cílů, které je třeba eliminovat, adaptovaném z Assassin's Creed Mirage. Tematicky tento přístup odpovídá tónu využívání všech informací, které shromáždíte, k identifikaci skrytých členů tajné společnosti, která se snaží uvrhnout Japonsko do chaosu. Funkčně je způsob, jakým organizuje nevyřízené úkoly a zúčastněné osoby, mnohem užitečnější než staré odrážkové seznamy úkolů.
Výměnou za tuto efektivitu však trochu ztrácí kouzlo objevování. Více než jednou jsem organicky narazil na nějakého darebáka, kterého nešlo uklidnit, abych ho zabil a zjistil nejen jeho přeškrtnutý profil připíchnutý na mé tabuli, ale také přesný počet zbývajících siluet gangu, o kterém jsem až do té doby neměl tušení. Ale je to výměna, kterou bych udělal pokaždé.
Výběr úkolu mi poskytl krátký seznam indicií, které mi pomohly určit, kde se cíl nachází, což je snazší zjistit v závislosti na tom, jak dobře jsem již prohledal tu část mapy. Předchozí hry dávaly nápovědy k identifikaci cílů podobným způsobem, ale Shadows je první hra, ve které jsem se cítil neustále nucen dívat se na svou mapu a skutečně dedukovat, kde by místo, o kterém se mluví, mohlo být, s použitím těchto indicií a vzdělaných odhadů.
Mohl jsem využít zvědy, jednu z možností, které můžete rozvíjet ve svém úkrytu, aby pomohli v procesu zužování, označením oblasti na mapě a zvýrazněním neidentifikovaných cílů v zóně. To však neodhaluje skrytá místa nebo prvky mapy mimo samotnou značku, takže je to špatný způsob, jak na dálku odstraňovat mlhu války. Také to bude stát jednoho zvěda, ať už něco najdou nebo ne, a zvědové se obnovují jen velmi málo způsoby, takže průzkum může být skutečným rizikem, pokud se snažíte postupovat v hlavním příběhu – zejména na začátku.
"Cítil jsem se nucen prostě projíždět krajinou a skutečně objevovat."
Místo rozsvícení mapy galaxií nápověd se Shadows spoléhá hlavně na řídké ikony bodů zájmu, které vás směrují k oblastem, jejichž jemnější detaily budete muset vidět osobně. I když vylezete na typické výškové body, abyste se pořádně rozhlédli po okolí, to, co uvidíte, je skupina obecných ikon, které vám říkají, že něco je tam venku, ale budete se muset sešplhat z toho perchu a jít se podívat sami, abyste věděli co.
Miluji to – cítil jsem, jak se můj mozek začíná zbavovat podmíněnosti checklist myšlení, kterou mi roky těchto her vštípily. Nejen že jsem cítil nutkání prostě projíždět venkovem a skutečně objevovat věci bez velkého očekávání grandiózních odměn, ale také jsem necítil žádné otravné nutkání neorganicky odškrtnout každou možnou věc, kterou lze v regionu udělat.
Většina těchto neobjevených lokací spadá do jedné z mnoha spolehlivých kategorií, jako jsou hrady, do kterých můžete infiltrovat a pokusit se ukrást speciální vybavení, nebo některá z mnoha vesnic rozptýlených po Japonsku, ale nemůžete si být jisti, dokud si to neprohlédnete sami. Běžnou věcí, kterou jsem vždy zastavoval, když jsem na ně narazil, byly světové aktivity – jedná se o menší lokace a události, které po dokončení přidávají znalostní body vašim postavám, zvyšují jejich úroveň znalostí a přidávají nové možnosti do jejich stromů dovedností.
Úkryt a výbava

Mezi výpravami jsem strávil nějaký čas v úkrytu, této iteraci osady Ravensthorpe z Valhally. Po sběru minerálů, plodin a dřeva ve světě můžete tyto zdroje použít k budování a vylepšování důležitých budov, které vám poskytnou přístup k novým možnostem. Většinu času jsem strávil u kovárny správou svého vybavení, zatímco další důležité budovy poskytují pasivnější přídavky nebo mají funkce, které lze spravovat na místech mimo úkryt, jako je nová schopnost vyvolávání z dódžó, která mi umožnila přivolat pomoc od určitých spojenců, které jsem potkal během svého dobrodružství.
Jsem rád, že jsem se o toto místo nemusel příliš starat, protože osobně nemám náladu na dekorování usedlosti, ale pro ty, kteří mají zájem o tento druh věcí, jsem byl absolutně zaplaven kosmetickými předměty, které jsem odemkl jen v přirozeném průběhu plnění úkolů a loupení, takže nikdy nebudete hladovět po možnostech, jak místo oživit.
Vizuální stránka a svět
Skutečné zajímavosti jsou však ve světě. Japonsko 1500. let je krásné místo – nad každým kopcem a přes každé jezero je taková symfonie barev. Každé roční období s sebou přináší neuvěřitelné krajiny, někdy pokryté červenohnědou barvou podzimu nebo pohřbené v hlubokém bílém sněhu. Ve skutečnosti jsem zjistil, že počasí je jedno z nejlepších, jaké jsem kdy zažil v otevřeném světě. Bylo těžké nebýt pohnut sledováním silných větrů, které přinášejí burácející bouřky, zejména když jsem pozoroval, jak na to vše reaguje příroda v reálném čase, jak hejna ptáků vzlétají a pozemní tvorové pobíhají kolem, aby našli bezpečí. A během desítek hodin strávených v Shadows jsem narazil na pozoruhodně málo bugů na hru této velikosti.

Nevyváženost hratelnosti
"Je pozoruhodně málo úkolů, kde by Naoe nebyla vhodnější pro úkol, který máte před sebou."
Hlavní 40hodinový příběh se točí kolem dvojice protagonistů, kteří se snaží odhalit a eliminovat členy smrtící organizace zvané Shinbakufu. Jakmile si vyberete cíl, vícemisijní oblouky vám poskytují pravidelné příležitosti řešit situaci buď Jasukeho silou, nebo Naoiným plížením. Nicméně, i když jsou jistě scénáře, kde je jeden užitečnější než druhý, obecně existuje pozoruhodně málo úkolů, kde by Naoe nebyla vhodnější pro daný úkol. To souvisí s tím, jak jsou jejich schopnosti mezi nimi rozděleny.
Pokud je klasickým stylem hry Assassin's Creed kombinace průzkumu, parkouru, plížení a boje, Naoe může dělat všechny tyto věci kompetentně a vyniká v parkouru a plížení. Jasuke se mezitím nemůže příliš dobře šplhat nebo plížit kvůli své velikosti a obecnému nedostatku ladnosti. Je devastující silou v boji – možná nejsilnějším a nejdominantnějším protagonistou v sérii – ale Naoe se prostě může proplížit kolem většiny situací, kterými by se Yasuke musel prosekat, a řešit je s mnohem menšími problémy, pokud to udělá dobře. Jakkoli mám Jasukeho rád, je mnohem více omezený a jednorozměrný ve svém stylu, přičemž velké části této hry nejsou navrženy tak, aby využily jeho silné stránky způsobem, který by působil záměrně.
"Shadows nachází způsoby, jak přizpůsobit mise dovednostem obou hrdinů, a je to úžasné."
Je to obzvláště zklamáním, protože Shadows nachází způsoby, jak přizpůsobit mise dovednostem obou hrdinů, obvykle ve větších, důležitějších a významnějších bitvách, kde oba hrdinové musí spolupracovat, aby uspěli. Tyto speciální mise jsou rozděleny do sekcí, které vám umožňují vybrat si, s kterou postavou budete postupovat, měníc to, co se od vás žádá, v závislosti na vaší volbě. V pozdější misi hry Naoe zajišťuje obvod hradeb, likviduje střelce, zatímco Jasuke útočí na místo a požaduje vyzvat protivníka k souboji o životy jeho rukojmích. V závislosti na tom, za koho hrajete, buď pronikáte mezi bloky a eliminujete konkrétní vojáky, aniž byste upozornili celý hrad, nebo vedete zuřivý souboj proti mocnému samurajovi. Je to úžasné a dělá ty více homogenní prostory mezi těmito momenty skutečně nepříjemnými.
Vylepšený bojový systém

Celkově je boj náročnější než v minulosti. Nepřátelé, zejména ve skupinách, jsou agresivnější, spoléhají se na komba a neblokované útoky tak často, jak je to možné. Mají také tendenci mít solidní obranu, jak v tom, že hodně blokují, tak v tom, že mnozí z nich jsou obrněni, což jim v podstatě dává druhý životní ukazatel. Efektivní eliminace znamená mít solidní vlastní obranu, vyhýbat se a odrážet jejich údery, aby se stali zranitelnými, a využít toho, než se vzpamatují. Vyžaduje to promyšlenější provedení vašich různých schopností, než vyžadovaly předchozí hry, a nikdy jsem necítil, že by boj sám o sobě byl otravný – i když kamera měla skutečně problémy s udržením veškeré akce v záběru, a dvojnásobně to platilo v budovách.
Přímočarý boj skutečně exceluje při hraní za Jasukeho, jehož sada mečů, naginata, kanabo, luků a dokonce i zbraní je ideální pro decimování nepřátel. Je to obrovský muž i mimo své hračky, schopný doslova běžet zdmi a otřásat zemí svými údery. Je také odolný a může snést mnohem více úderů, než podlehne svým zraněním. Naoe je ve srovnání s ním velmi křehká, a ačkoli je schopna způsobit velké poškození, když jsou nepřátelé zranitelní, má problémy s jejich omračováním bez pomoci svých nástrojů. Snadno ji přemůžou davy, zejména dobře obrněné bijce, a když se počty dostanou nad tři nebo čtyři nepřátele, téměř vždy jsem zjistil, že je lepší hodit dýmovnici a zmizet než se pokoušet bojovat se všemi v otevřeném boji.
"Tento Assassin's Creed bere 'Shadows' ve svém názvu vážně."
Na druhé straně, Naoe je hrozbou, když udeří ze stínů nebo překvapí nepřátele. Tento Assassin's Creed bere "Shadows" ve svém názvu vážně, přičemž tma je klíčovou součástí jejího plánu plížení. Existují některé nové funkce, které jí pomáhají, jako je možnost plazit se a uhýbat v leže, stejně jako některé vracející se jako její Orlí smysl, který vám umožňuje vidět siluety nepřátel skrz zdi. Dlouho chybějící dvojitá vražda je také zpět, a to vše dohromady dělá z Naoe jednoho z nejrobustnějších asasínů v sérii. Jasuke se své nindža protějšku v této aréně nemůže rovnat.
Vylepšování dovedností a nadbytek vybavení


Vylepšování bojových schopností je milosrdně méně únavné než souhvězdí dovedností z Valhally. Naoe a Jasuke mají stromy dovedností zaměřené na jejich zbraně a specializace, přičemž každý uzel se zdá být mnohem významnější než jednoduché pasivní bonusy poškození (které stále existují, ale v malém množství). Získávání nových schopností je samozřejmě nejvýznamnější, ale některé ze skutečných skrytých klenotů přidávají nové funkce zbraním, jako je možnost přeměnit určité útoky s Naoiným řetězovým srpem na chvaty, které vám umožní táhnout nepřátele do překážek nebo ze srázů.
Jasuke a jeho množství zbraní vytvořily některé stromy dovedností, které jsem z velké části ignoroval, zejména jeho luk a teppo, protože je takový juggernaut na blízko, že jsem těžko ospravedlňoval utrácení svých beztak hojných dovednostních bodů za strategii na dálku, kterou jsem nikdy nepřijal.
Když mluvíme o nadbytku, Shadows dělá velký krok zpět od práce kolem vašeho inventáře ve Valhalle a Mirage. Existuje příliš mnoho kusů náhodného, barevně odstupňovaného vybavení, které lze získat od padlých nepřátel nebo jako zapomenutelné odměny za úkoly, které nemají šanci dostat se do mé rotace. Základní statistiky jako poškození je mohou učinit relevantními jako nouzové řešení, které udrží vaše statistiky v souladu se záporáky na vaší úrovni, ale pouze do té doby, než najdete další kus legendárního vybavení nebo získáte dostatek zdrojů k povýšení kusu, který se vám již líbí.
Dovednosti na legendárním vybavení, jako je kanabo, které mění nepřátele v šrapnelové granáty, když rozbijete jejich brnění, mají dopad takovým způsobem, kterému generické procentuální bonusy ke dovednosti XYZ, které dostanete z nižších úrovní vybavení, nikdy ani zdaleka nepřiblíží.
Verdikt

Assassin's Creed Shadows bere blýskavou čepel na zavedené normy série, ořezává je do přesnější podoby namísto úplného odstranění. Boj je agresivnější a vyžaduje více záměrného krytí a správy dovedností než v minulosti, a průzkum nádherných provincií období Sengoku v Japonsku je podporován díky přepracované mapě, která klade menší důraz na sbírání ikon a odškrtávání seznamů.
Naoe a Jasuke jsou dobře realizované a zapamatovatelné postavy, i když většina příběhu, který pohánějí, sleduje poměrně předvídatelné cesty. Oba mají jedinečné herní styly, které posilují slabiny toho druhého, ale jsou nakonec nevyváženi skutečností, že můžete mnohem více využívat stealth a průzkumných dovedností mistra shinobi než nadlidské síly samuraje.
Není to Assassin's Creed, který by změnil názory lidí, kteří se nikdy dříve se sérií nespojili, ale pro ty z nás s mnoha hodinami strávenými v Animusu poskytuje součet částí Shadows osvěžující přeorientování série, které byste neměli vynechat.
🤩 Kupuj hry za ty nejlepší ceny na trhu ještě dnes! 🤩
Komunita a newsletter
Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾
Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Daniel Haša
🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user
Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.