Recenze Ghost of Yōtei - Pohlcující estetika světa tě chytne a nepustí, vyprávění už tak silné není

28.09.2025

Po mongolské invazi míříme o 300 let později na sever, který chce dostat pod kontrolu šógun i odpadlík z dříve věhlasného klanu Saitó. Nikdo ale nepočítá s příchodem Acu. I přes svůj hněv a touhu po pomstě si umí najít chvíli na průzkum světa, který tě svou nádherou vtáhne natolik, že budeš chtít prozkoumat každý jeho kout.

Recenze Ghost of Yōtei 9/10 by MagicStark
Recenze Ghost of Yōtei 9/10 by MagicStark

Akční adventura pro PlayStation 5 • Cena: 1 899 Kč • Singleplayer • Věkové omezení: 18+ • Oficiální české titulky

Pros Cons Rating
  • Perfektně zpracované objevování
  • Bezchybná optimalizace
  • Minimalistické uživatelské rozhraní
  • Grafika a estetika světa
  • Předvídatelná a tuctová hlavní dějová linka
  • Haprující AI nepřátel
  • Nevyužitý potenciál národa Ainu
9 / 10
RATING

Svěží pohled na feudální Japonsko

Výlet na ostrov Cušima v roce 2020 přinesl trochu svěžího větru mezi rozsáhlé hry s otevřeným světem. Zpracování a zasazení do části japonské historie, které se ve hrách mnoho prostoru nedostává, mu zajistilo místo mezi nejlepšími akčními adventurami minulé generace. Těžko se bude někdo divit, že studio Sucker Punch chtělo na svůj úspěch navázat. Neudělali to ale s přímým pokračováním.

Místo navázání na příběh Džina Sakaie, který neohroženě bránil svoji domovinu, se přesouváme na severní ostrov Ezo, dnes známý jako Hokkaidó. Posouváme se i v čase, konkrétně na začátek 17. století, takže je logické, že se musí změnit i protagonista.

Hlavní roli přebírá Acu, dcera kovářského mistra, která přišla o celou rodinu, když byla ještě dítě. Jen zázrakem se jí podařilo vyváznout a utekla na jih. Přežívala, jak se dalo, a během války si osvojila umění boje. Samotná hra začíná až o mnoho let později, kdy se Acu vrací do Eza, aby si vyřídila účty s jóteiskou šestkou, partou vrahů, kteří mají na svědomí životy její rodiny.

Vyprávění, které se nepáře

Příběh se s tím vůbec nepáře a hned na tebe vše podstatné vybalí v prvních minutách. Ani se nenadějete a už kolem létají useknuté ruce. Tedy hned potom, co si vybereš jazyk dabingu. Vedle angličtiny rovnou i japonština má tentokrát synchronizaci pohybu rtů, takže se fiasko z Ghost of Tsushima neopakuje. Textově je hra celá přeložená i do češtiny.

Acu jasně dává najevo, že pro podříznutí každého člena jóteiské šestky udělá naprosto cokoliv. Jakým tempem misi vykoná a kdo bude dalším cílem, je ale čistě na tobě. Po úvodní sekvenci dostaneš volné ruce. Jasně vidíš, co je potřeba udělat pro další postup v hlavní lince, ale mnohem lepší je hrát pomalu a nechat se unášet vánkem, který opět funguje jako navigace.

Design světa, který okouzluje

Yōtei má osobitý styl a estetiku, která na tebe dýchne od prvních okamžiků a nedělalo jí problém mě okouzlit i po nějakých 40 hodinách hraní. Stačí se rozhlédnout po obzoru dalekohledem a hned máš o zábavu postaráno.

Design světa, který okouzluje by MagicStark
Design světa, který okouzluje by MagicStark

Támhle pobíhá liška, která tě zavede k pokladu. O kousek dál si můžeš dát horkou lázeň, což znamená permanentní zvýšení životů. Když zrovna nevíš, kudy kam a nechce se ti pobíhat krajem naslepo, stačí se zeptat. Pocestní, strážní i obyčejní vesničané tě neváhají postrčit správným směrem, kde narazíš na něco zajímavého.

Systém přirozeného objevování

Metoda objevování ✓ Jak funguje
Navigace větrem Následuj navádějící vítr k bodům zájmu
Pokyny od NPC Zeptej se místních na tipy ke skrytým lokacím
Zvířecí průvodci Lišky vedou k pokladům, ptáci k tajemstvím
Obchodníci s mapami Kup si detailní informace o lokacích

Často se mi stalo, že jsem se už odhodlával k pokračování v hlavní lince, ale z cesty mě svedl lov odměn místních psanců, hledání svatyně, malování krajiny nebo další z mnoha aktivit, na které v Ezu narazíš. Způsob objevování Yōtei zpracovává perfektně. Přirozeným způsobem se dostaneš ke všemu důležitému bez toho, aby všude okolo musely svítit naváděcí šipky, nebo jsi naopak musel skrytá překvapení složitě hledat.

Bojový systém: Pět zbraní, jeden cíl

Zatímco Džin v Cušimě byl duchem kvůli porušení samurajských zásad, Acu je taktéž duchem, ale v úplně jiném slova smyslu. Nesvazuje ji žádný kodex, pro dosažení svých cílů je schopná udělat všechno, ať už jsou její praktiky jakkoli špinavé.

Bojový systém: Pět zbraní, jeden cíl by MagicStark
Bojový systém: Pět zbraní, jeden cíl by MagicStark

Acu zdatně ovládá katanu, ale na rozdíl od Džina nepoužívá odlišné postoje. Místo toho si do akce bere pět druhů zbraní, jejichž umění si nejdřív musí osvojit u místních učitelů.

Systém specializace zbraní

  • Dva meče - Lepší pro prorazení obrany kopiníka
  • Kusarigama - Výborná k ničení štítů
  • Katana - Čepel ukovaná jejím otcem, perfektní pro souboje mečů
  • Luk - Přesné ranged útoky
  • Řetězové zbraně - Kontrola davu a spoutání

💡 Profi tip: Každá zbraň se hodí proti odlišnému druhu nepřítele. Boje proti nepřátelům, kteří sami během akce prohazují více druhů zbraní, nabírají tu správnou dynamiku.

Reaktivní svět, který si pamatuje tvé činy

Podle toho, do čeho se zrovna pustíš, reaguje na Acu odlišně i okolní svět. Ve vesnicích se stále šušká o tom, který tábor vybila naposledy nebo kdo z jóteiské šestky nedávno padl její rukou.

Reaktivní svět, který si pamatuje tvé činy by MagicStark
Reaktivní svět, který si pamatuje tvé činy by MagicStark

Nepřátelé její činy také neignorují. Jednoduše řečeno, čím větší budeš dělat bordel, tím víc po tobě půjdou. Začnou se častěji objevovat hlídky, ke kterým se přidají i lovečtí psi a Saitóovi poskoci neváhají natáhnout lano přes cestu, aby se o něj tvůj kůň přerazil.

Funkce reputačního systému

Rostoucí pověst:

  • Vyšší odměna vypsaná na tvou hlavu
  • Častější nepřátelské hlídky
  • Ambiciózní rónini tě vyzývají na souboje
  • Lovečtí psi sledují tvé pohyby

Rostoucí legenda:

  • Občané nechávají dárky u svatyň
  • Uznání jako onrjó (duch pomsty)
  • Místní podpora proti utlačovatelům
  • Informace o nepřátelských pohybech

Příběh: Pomstychtivý příběh, který hraje na jistotu

Tady Ghost of Yōtei trochu klopýtá. Hlavní příběhová linka je jedno velké klišé o pomstě. Japonských příběhů jsem v anime, komiksech a filmech viděl docela dost. Možná proto mi přišla Acuina cesta až příliš předvídatelná a víc jsem se těšil na to, až zas budu moct vyrazit na průzkum, než abych se co nejdřív dostal k rozuzlení.

Příběh: Pomstychtivý příběh, který hraje na jistotudd by MagicStark
Příběh: Pomstychtivý příběh, který hraje na jistotudd by MagicStark

Lov bizarních výtržníků a vyvrhelů se smutnými osudy má pro mě větší kouzlo než hlavní narrativní linka.

Docela mě mrzí, že příběh více nepracuje s národem Ainu, pro který bylo Ezo domovem dlouho předtím, než se o něj začal zajímat šógun. V jedné příběhové větvi má solidní prostor, i přes to mi jeho potenciál nepřijde využitý. Pokud by tě náhodou při hraní národ Ainuů zaujal, rovnou doporučím anime seriál Golden Kamuy.

Technická excelence: PS5 optimalizace udělaná správně

Yōtei se bez výčitek může postavit po bok většiny exkluzivit PlayStationu, které vyšly v perfektním technickém stavu. Setkal jsem se jen s jedním problémem, kdy se obraz zasekl a hru bylo potřeba natvrdo restartovat. Chyby ale jinak budeš hledat těžko. Žádné propady snímkové frekvence, žádné propady dynamického rozšíření do tragicky nízkých hodnot.

Rozložení grafických módů

Základní PS5 možnosti:

  • Performance mód - Nižší rozlišení v 60 FPS
  • Quality mód - Vyšší rozlišení ve 30 FPS
  • Ray Tracing mód - 30 FPS s vylepšeným osvětlením

PS5 Pro exkluzivní:

  • Pro mód - 60 FPS se středními detaily a zapnutým ray tracingem

Hře nedělá ostudu ani jedna z možností. Při přímém srovnání jsou vidět nižší detaily a rozlišení u nastavení výkonu, ale snad nikdo nebude během hraní zkoumat chlupy na kožešině jedné z Acuiných zbrojí, na které jsem si rozdílu všímal nejvíc.

Vizuální módy: Pocta kinematografii

Stejně jako u Ghost of Tsushima tady máme speciální prezentační módy:

Vizuální módy: Pocty kinematografii by MagicStark
Vizuální módy: Pocty kinematografii by MagicStark

Kurosawa mód - Černobílá prezentace na počest legendárního režiséra Akiry Kurosawy, s vylepšenými zvuky větru.

Miike mód - Brutálnější prezentace inspirovaná režisérem Takaši Miike, s bližší kamerou a více krve/bahna efektů.

Watanabe mód - Fanoušci Samurai Champloo si tohle oblíbí - přidává příjemnou lo-fi hudbu během průzkumu při zachování původního soundtracku pro příběhové momenty.

💡 Můj osobní favorit je Watanabe mód. Lo-fi doprovod dělá z průzkumu neuvěřitelně chillový zážitek.

AI v combatu: Prostor ke zlepšení

Bohužel zůstala i nepříliš vydařená umělá inteligence nepřátel. Vždy s útokem čekají, až na ně přijde řada a celkem často jsem se dostal do vtipných situací, kdy se nedělo vlastně vůbec nic.

AI v combatu: Prostor ke zlepšenídd by MagicStark
AI v combatu: Prostor ke zlepšenídd by MagicStark

Acu stojí v obklíčení třemi vojáky. Udělám úkrok doleva, všichni ostatní udělají úkrok doleva. Takhle občas nepřátelé opakují tvoje pohyby, kdy si je vodíš okolo sebe jako na vodítku místo toho, aby se ti některý z nich třeba pokusil vpadnout do zad.

Finální verdikt: Krásný svět, bezpečný příběh

Ghost of Yōtei nepřevrací koncept her s otevřeným světem naruby, i přesto v něm budeš rádi trávit čas a sám mám v plánu se do něj vrátit, abych dodělal zbývající vedlejšáky. Přes brutální souboje je to neskutečně příjemná oddechovka, která vypadá jako klasické samurajské filmy.

Přirozený proces objevování světa a rozkrývání vedlejších příběhů je mnohem záživnější, a právě díky tomu se ti bude ovladač těžko odkládat z rukou.

Co funguje nejlépe

Objevování působí organicky a odměňuje
Svět smysluplně reaguje na tvé činy
Variabilita combatu s pěti typy zbraní
Ohromující vizuální prezentace
Perfektní technická optimalizace

Co by mohlo být lepší

Hlavní příběh postrádá originalitu
AI nepřátel potřebuje zlepšení
Kultura Ainuů si zaslouží hlubší zpracování

Ghost of Yōtei uspěje tam, kde to záleží nejvíc - ve vytvoření světa, ve kterém chceš žít. Pomstný příběh možná bude předvídatelný, ale cesta po Ezu je všechno, jen ne nudná.

FAQ

Q: Musím hrát Ghost of Tsushima jako první?
A: Ne, Yōtei je samostatný příběh zasazený o 300 let později s novou protagonistkou.

Q: Jak dlouhá je hlavní kampaň?
A: Zhruba 20-25 hodin pro hlavní příběh, 40+ hodin pro completionist gameplay.

Q: Jsou tam možnosti obtížnosti?
A: Ano, více úrovní obtížnosti, které hlavně ovlivňují poškození od nepřátel.

Q: Podporuje japonské dabování?
A: Ano, tentokrát s pořádnou synchronizací rtů, na rozdíl od původní Tsushimy.

Q: Je tam multiplayer obsah?
A: Ne, Ghost of Yōtei je čistě single-player zážitek.

Q: Jaký je nejlepší grafický mód?
A: Performance mód pro plynulých 60fps gameplay, Quality mód pro screenshoty.

MagicStark - CTA Button

Štítky
Hodnocení článku

Na tvém názoru záleží

0.0
Hodnotilo 0 uživatelů
5★
0x
4★
0x
3★
0x
2★
0x
1★
0x
Ohodnotit článek
Děkujeme za vaše hodnocení!
Napsat komentář

Komunita a newsletter

Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾

Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Autorova fotka

Daniel Haša

🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user

Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.