Mám obavy o Once Human a jeho sezónní wipes
Once Human je vždy online multiplayerová hra zaměřená na přežití a crafting v otevřeném světě. Pokud tě tato věta odradila a teď nevěřícně kroutíš hlavou, úplně to chápu. Ale dej tomu šanci. Once Human není revoluční ve svém designu, ale z toho, co jsem zatím hrál, dokáže vzít mnoho známých konceptů tohoto žánru a vylepšit je. Boje jsou uspokojující, i když by PvP rozhodně potřebovalo nějaké úpravy v rovnováze; stavba je složitá a přináší skvělý pocit z dobře odvedené práce; sběr materiálů není ani takový opruz (s lepšími nástroji můžeš z jednoho stromu získat tisíce kusů dřeva najednou); a design světa je naprosto podivný. Stačí se podívat na tyto louskáčky jako příklad.

Nicméně, vidím jeden zásadní a velmi viditelný problém u Once Human: sezónní wipy. Once Human je trochu jako Rust. V té hře hráči bojují o zdroje, staví základny a obecně dělají všelijaké nesmysly během wipe serveru. Servery se v Rustu restartují jednou za měsíc, vždy poslední čtvrtek. V Once Human budou wipy probíhat každých šest týdnů, během šesti "fází" životního cyklu serveru – každá fáze zavádí nové monstra a nové bitvy pro PvP hráče, s lepším lootem a vzácnějšími zdroji.
Během přechodu mezi servery si tvá postava ponechá určité schopnosti, plány a několik dalších věcí (ještě přesně nevíme co, na to si budeme muset počkat). Vše ostatní ale zmizí. Ta obrovská základna, na které jsi pracoval a sbíral materiály měsíc a půl? Je pryč. Zdroje, zbraně, naprosto všechno ostatní? Také pryč.

Někteří hráči to milují. Vyrovná to herní podmínky pro nové i vracející se hráče. Je nemožné, aby 100členný klan hromadil bohatství, zdroje nebo jinak ovládal server neomezeně dlouho. Každý nový wipe serveru přináší nové herní příběhy mezi hráči, vznikají konflikty a dynamické scénáře, které je možné si užít. Kosmetická měna a předměty získané během wipe zůstanou trvale ve hře, což znamená, že si vždy máš co vystavit na odiv za to, že hraješ.
Pokud jsi ale jako já – a zjevně i mnoho dalších členů komunity, kteří už vyjádřili své zklamání z modelu wipů u Once Human – to nezní vůbec dobře. Nechci, aby byl můj pokrok vymazán. Představa, že budu hodiny a hodiny sbírat materiály a vše se pak ztratí, je nejvíce demotivující a frustrující aspekt her jako Path of Exile, Diablo a dokonce i Rust (i když jsem tu hru už několik let nehrál). Možná právě wipy jsou jedním z důvodů...

Tento model sezónních wipů naznačuje, že hra prostě není natolik poutavá, aby udržela hráče po dlouhou dobu. Často mě to napadá i u Diabla. Pokud je ta hra tak skvělá, proč ji musím každých pár měsíců začínat od začátku? Rust má samozřejmě svou vlastní specifickou skupinu hráčů, ale stejná logika platí i zde. Jaký má smysl hra, která smaže veškerý tvůj pokrok?
Tento problém by se dal vyřešit několika způsoby.
- Možnost volby mezi permanentními a wipe servery.
- Trvalý offline mód, který by bylo možné hrát v kooperaci, pokud bys chtěl.
Permanentní server by přilákal úplně jiný typ hráčů, a i když je jasné, že některé herní mechaniky by na permanentním serveru nefungovaly (například vývoj hry skrze fáze, skriptované PvP události a podobně), stále bych v tom viděl příležitost pro přilákání dostatečně velkého publika, aby to stálo za pozornost vývojářů.

Co se týče trvalého offline módu, myslím, že by to mělo být standardem pro survival crafting hry do budoucna. Hodně lidí si u těchto her rádo odpočine. Stavba, grindování, farmaření nepřátel. Nightingale byl oprávněně kritizován za to, že při svém spuštění vyžadoval neustálé připojení k internetu, a o pár měsíců později vývojáři vydali single-player offline verzi. Ale bylo to málo a příliš pozdě.
Předpokládám, že Once Human bude mít skvělý start na Steamu – je to koneckonců nová a zářivá free-to-play hra – ale ta čísla začnou klesat po prvním wipe serveru. A pak klesnou ještě více po dalším, a tak dál. Once Human bude muset mít neuvěřitelnou schopnost udržet si hráče jako Rust, aby obstála v konkurenci. Hlavní problém je, že wipe po šesti týdnech je mnohem delší než po třech týdnech, jak je tomu u Rustu. Rust je dočasný, efemérní – pokrok vždy přichází a odchází. Ale Once Human je mnohem delší, náročnější záležitost. Lidé zůstanou jen tehdy, pokud budou mít pocit, že to stojí za to. A ať už hra dělá cokoliv dobře, bude to muset dělat mimořádně dobře, aby se lidé vraceli každých šest týdnů.
Komunita a newsletter
Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾
Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Daniel Haša
🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user
Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.