Mám obavy o Once Human a jeho sezónní wipes

07.09.2024

Once Human je vždy online multiplayerová hra zaměřená na přežití a crafting v otevřeném světě. Pokud tě tato věta odradila a teď nevěřícně kroutíš hlavou, úplně to chápu. Ale dej tomu šanci. Once Human není revoluční ve svém designu, ale z toho, co jsem zatím hrál, dokáže vzít mnoho známých konceptů tohoto žánru a vylepšit je. Boje jsou uspokojující, i když by PvP rozhodně potřebovalo nějaké úpravy v rovnováze; stavba je složitá a přináší skvělý pocit z dobře odvedené práce; sběr materiálů není ani takový opruz (s lepšími nástroji můžeš z jednoho stromu získat tisíce kusů dřeva najednou); a design světa je naprosto podivný. Stačí se podívat na tyto louskáčky jako příklad.

Obrázek z původní hry The First Descendant - Hodilo se mi to na Once Human
Obrázek z původní hry The First Descendant - Hodilo se mi to na Once Human

Nicméně, vidím jeden zásadní a velmi viditelný problém u Once Human: sezónní wipy. Once Human je trochu jako Rust. V té hře hráči bojují o zdroje, staví základny a obecně dělají všelijaké nesmysly během wipe serveru. Servery se v Rustu restartují jednou za měsíc, vždy poslední čtvrtek. V Once Human budou wipy probíhat každých šest týdnů, během šesti "fází" životního cyklu serveru – každá fáze zavádí nové monstra a nové bitvy pro PvP hráče, s lepším lootem a vzácnějšími zdroji.

Během přechodu mezi servery si tvá postava ponechá určité schopnosti, plány a několik dalších věcí (ještě přesně nevíme co, na to si budeme muset počkat). Vše ostatní ale zmizí. Ta obrovská základna, na které jsi pracoval a sbíral materiály měsíc a půl? Je pryč. Zdroje, zbraně, naprosto všechno ostatní? Také pryč.

Once Human - ozbrojené figurky Louskáčka v akci.
Once Human - ozbrojené figurky Louskáčka v akci.

Někteří hráči to milují. Vyrovná to herní podmínky pro nové i vracející se hráče. Je nemožné, aby 100členný klan hromadil bohatství, zdroje nebo jinak ovládal server neomezeně dlouho. Každý nový wipe serveru přináší nové herní příběhy mezi hráči, vznikají konflikty a dynamické scénáře, které je možné si užít. Kosmetická měna a předměty získané během wipe zůstanou trvale ve hře, což znamená, že si vždy máš co vystavit na odiv za to, že hraješ.

Pokud jsi ale jako já – a zjevně i mnoho dalších členů komunity, kteří už vyjádřili své zklamání z modelu wipů u Once Human – to nezní vůbec dobře. Nechci, aby byl můj pokrok vymazán. Představa, že budu hodiny a hodiny sbírat materiály a vše se pak ztratí, je nejvíce demotivující a frustrující aspekt her jako Path of Exile, Diablo a dokonce i Rust (i když jsem tu hru už několik let nehrál). Možná právě wipy jsou jedním z důvodů... 

Dva hráči bojují v temné jeskyni plné pavoučích sítí v Once Human.
Dva hráči bojují v temné jeskyni plné pavoučích sítí v Once Human.

Tento model sezónních wipů naznačuje, že hra prostě není natolik poutavá, aby udržela hráče po dlouhou dobu. Často mě to napadá i u Diabla. Pokud je ta hra tak skvělá, proč ji musím každých pár měsíců začínat od začátku? Rust má samozřejmě svou vlastní specifickou skupinu hráčů, ale stejná logika platí i zde. Jaký má smysl hra, která smaže veškerý tvůj pokrok?

Tento problém by se dal vyřešit několika způsoby.

- Možnost volby mezi permanentními a wipe servery.
- Trvalý offline mód, který by bylo možné hrát v kooperaci, pokud bys chtěl.

Permanentní server by přilákal úplně jiný typ hráčů, a i když je jasné, že některé herní mechaniky by na permanentním serveru nefungovaly (například vývoj hry skrze fáze, skriptované PvP události a podobně), stále bych v tom viděl příležitost pro přilákání dostatečně velkého publika, aby to stálo za pozornost vývojářů.

Tým hráčů v Once Human používá plamenomet během intenzivního boje uvnitř.
Tým hráčů v Once Human používá plamenomet během intenzivního boje uvnitř.

Co se týče trvalého offline módu, myslím, že by to mělo být standardem pro survival crafting hry do budoucna. Hodně lidí si u těchto her rádo odpočine. Stavba, grindování, farmaření nepřátel. Nightingale byl oprávněně kritizován za to, že při svém spuštění vyžadoval neustálé připojení k internetu, a o pár měsíců později vývojáři vydali single-player offline verzi. Ale bylo to málo a příliš pozdě.

Předpokládám, že Once Human bude mít skvělý start na Steamu – je to koneckonců nová a zářivá free-to-play hra – ale ta čísla začnou klesat po prvním wipe serveru. A pak klesnou ještě více po dalším, a tak dál. Once Human bude muset mít neuvěřitelnou schopnost udržet si hráče jako Rust, aby obstála v konkurenci. Hlavní problém je, že wipe po šesti týdnech je mnohem delší než po třech týdnech, jak je tomu u Rustu. Rust je dočasný, efemérní – pokrok vždy přichází a odchází. Ale Once Human je mnohem delší, náročnější záležitost. Lidé zůstanou jen tehdy, pokud budou mít pocit, že to stojí za to. A ať už hra dělá cokoliv dobře, bude to muset dělat mimořádně dobře, aby se lidé vraceli každých šest týdnů.


Štítky
Hodnocení článku

Na tvém názoru záleží

0.0
Hodnotilo 0 uživatelů
5★
0x
4★
0x
3★
0x
2★
0x
1★
0x
Ohodnotit článek
Děkujeme za vaše hodnocení!
Napsat komentář

Komunita a newsletter

Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾

Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Autorova fotka

Daniel Haša

🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user

Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.