Který díl Assassin's Creed je nejlepší? Seřadili jsme hlavní hry této ikonické série
Assassin's Creed je série s bohatou historií a příští týden oslaví 17 let od vydání svého prvního dílu. Od legendárních zabijáků až po méně poutavé vikingské dobrodruhy – takto bychom my seřadili jednotlivé díly série Assassin's Creed.

13. Assassin's Creed Valhalla
Už při svém vydání čelila Valhalla značné kritice. I když hra dostala několik rozsáhlých rozšíření a vývojáři do ní napumpovali spoustu obsahu, nepodařilo se jí hluboce zaujmout srdce mnoha hráčů. Vikingské téma je samo o sobě atraktivní, ale spojení s asasíny působí nepřirozeně.
I bez DLC je to záležitost na dlouhou dobu – herní doba hlavního příběhu se pohybuje kolem padesáti hodin. Nejhorší je, že by se Valhalla dala klidně zkrátit na dvacet hodin, aniž by hráči o něco zásadního přišli. Zajímavé momenty nabízí pouze začátek a konec příběhu, zatímco střední část je prázdná a neposouvá děj kupředu, což vyvolává pocit zbytečně stráveného času.
Vedlejší úkoly stojí také za zamyšlení. Valhalla nabízí pouze "world events," což je jakási alternativa vedlejších úkolů. Tyto události jsou však velmi povrchní a po pár minutách je snadno zapomenete. K tomu se přidává obrovský, nepřehledný strom dovedností a neohrabaný parkour. Valhalla by si zasloužila celý retrospektivní článek věnovaný výčtu jejích nedostatků, ale prozatím se shodněme na tom, že jde o nejslabší díl celé série.
12. Assassin's Creed Rogue
Rogue byl díl, který se pokusil představit sérii z pohledu templářů. Tento nový úhel pohledu byl rozhodně zajímavý, ale nelze se ubránit dojmu, že hra nepřinesla nic zásadně nového. Vše staví na základech Black Flag, což je patrné jak v grafice, tak v soubojovém systému, parkouru i lodních bitvách. Rogue tak působí spíše jako rozšíření pro Black Flag než jako plnohodnotná samostatná hra.

Rogue každopádně přinesl zajímavé příběhové momenty a zábavný gameplay, který čerpal z Black Flag. Není to špatná hra – vlastně žádná v sérii není, až na výjimku Valhally. Rogue však nedokázal překonat kvality ostatních dílů a zůstal ve stínu svých předchůdců.
11. Assassin's Creed Syndicate

Syndicate přidalo i další zlepšovák pro pohyb – zipline. Ze začátku to působí dobře, ale brzy zjistíš, že používání zipline je až moc repetitivní. Největším zklamáním je ale soubojový systém. Působí nezáživně a zvláštně – občas máš pocit, že musíš nepřítele zasáhnout snad desetkrát, než to na něm začne být znát.
Příběh dvojčat Fryeových o osvobozování Londýna byl solidní. A i když Jacob hrál spíše celou dobu druhé housle a vývoj hodný hlavní postavy dostala jen Evie, nelze říci, že by to nějak vadilo.
10. Assassin's Creed Odyssey
Ačkoliv má hra s asasíny pramálo společného, stále je lepší než některé předchozí díly. Nabízí obrovský otevřený svět plný vedlejších úkolů a míst k prozkoumání. Postavy jsou dobře napsané a příběh, ačkoliv možná trochu zbytečně natahovaný, dokáže zaujmout. Soubojový systém působí jako v průměrném RPG a odstranění skryté čepele bylo lehce kontroverzní, ale není se čemu divit – tahle hra není o asasínech, je to RPG zasazené do dob peloponéské války.

I když je smutné vidět, jak série přešla od akčních adventur k RPG s minimem prvků původní hratelnosti, nelze říct, že by Odyssey byla špatná hra. Vedlejší mise jsou skvěle zpracované, často s vlastním příběhem, a klidně zaberou i hodinu. Souboje s bossy jsou poutavé a některé z nich vás opravdu důkladně otestují.
Celkový pocit z hraní by se dal přirovnat třeba k Zaklínači. Odyssey by neměla být odsuzována jen proto, že je to Assassin's Creed vydané po roce 2015. Má své vlastní kvality, i když nedosahuje úrovně Origins. A přestože se asasíny nemá téměř nic společného, doporučuji ji více než Syndicate.
9. Assassin's Creed
Umístění prvního dílu takto nízko může vyvolat rozporuplné reakce. Když ale odložíme růžové brýle nostalgie, je jasné, že Assassin's Creed sloužil spíše jako startovní bod – ověřoval, zda má tento koncept vůbec šanci uspět. První díl přinesl základní myšlenku a koncept, díky kterým pak vznikly další díly, které fanoušci série tolik milují.

Samotný gameplay byl však poměrně jednoduchý, což lze přičíst i době, ve které hra vznikla. To ale není důvod, proč by si měl zasloužit vyšší příčku než třeba druhý díl, který přinesl výrazný posun vpřed. Mise jsou opakující se, hratelnost často upadá do stereotypu. Parkour ještě nebyl zcela vyladěný a soubojový systém měl své nedostatky. Pro úvod do světa asasínů skvělé, ale na nejlepší díly to nestačí.
Na druhou stranu, příběh a postavy stojí za to. Al Mualim, jeden z nejvýraznějších záporáků série – mentor, který se stává nepřítelem. Altair, ikonická postava mezi asasíny. A Desmond, jehož cesta propojuje prvních pět dílů série. Atmosféra hry a zpracování měst na svou dobu dokázaly hráče dokonale vtáhnout do světa.
8. Assassin's Creed Mirage
Poslední přírůstek do série s názvem Mirage, původně zamýšlený jako rozšíření pro Valhallu, se pokusil vrátit ke kořenům. A v mnoha ohledech se to opravdu povedlo. Mirage nabízí akční dobrodružství s velkým důrazem na stealth. Návrat k městskému prostředí se povedl na jedničku – Bagdád působí kouzelně a těsně namačkané domy tvoří perfektní parkourové hřiště.

Tichý přístup se opět dostává do popředí. Asasínské nástroje, jako vrhací nože, kouřové bomby nebo uspávací šipky, jsou v této hře ve své nejlepší podobě a jsou opravdu nezbytné. Přesto je znát, že Mirage mělo být původně DLC – stejně jako Rogue si bere základy od svého předchůdce. Modely, parkour i animace jsou velmi podobné Valhalle.
I když je gameplay kvalitní, příběh na něj nestačí. Podobně jako u Valhally je začátek a konec plný děje, zatímco prostředek postrádá hloubku. Opakujete stále ty samé úkoly, hlavní dějová linka je repetitivní a kromě likvidace cílů nepřináší téměř žádný vývoj postav ani příběhu, dokud nezbývá poslední padouch. Přesto se snaha vývojářů o návrat k základům vyplatila, a Mirage si své místo na seznamu zaslouží.
7. Assassin's Creed Unity
Jeden z nejkontroverznějších dílů série. Unity bylo při vydání skoro nehratelné, ale po opravách si ho teď můžeš v klidu užít. I přes všechny ty nepříjemnosti je to prostě dobrá hra. Paříž a její detailní zpracování tě dostane. Parkour? Ten nejlepší v celé sérii.

Posun oproti starším dílům byl obrovský. Souboje už nejsou jen o držení jednoho tlačítka, musíš k nim přistupovat strategicky. Stealth a animace tichých zabití jsou parádní a opravdu revoluční. Příběh a postavy ale bohužel nedosáhly na úroveň předchozích dílů.
Arno se snažil jít ve stopách legend jako Ezio nebo Altair, ale úplně se to nepovedlo. Hlavní postava ti k srdci nepřiroste. Jeho rozporuplné chování a tvrdohlavost mohou některým hráčům dokonce vadit. A celkové rozuzlení? To tě asi neuspokojí, protože místo hlavního záporáka si nejspíš zapamatuješ jiné postavy.
6. Assassin's Creed III
Connorův příběh, indiánského chlapce a syna templáře Haythama, patří bezpochyby k těm lepším dílům série. U tohoto titulu stojí za to ocenit především příběh, vyprávění a postavy, více než změny v hratelnosti. Na začátku totiž nehrajete za hlavního hrdinu, ale za Haythama Kenwaye, což do příběhu vnáší napětí a očekávání ohledně templářů.

Postavy jsou skvěle napsané a téměř každá z nich se díky svému charakteru zapíše do paměti. A nejde jen o hlavní postavy – i ty, které jako Connor potkáte v průběhu vedlejších misí, vás dokonale vtáhnou do atmosféry občanské války v USA. Trojka nepůsobí repetitivně; každá mise má svůj jasný cíl a smysl. I když se tu a tam objeví opakující se prvky jako odposlouchávání a sledování, každá situace má trochu jiný průběh a zakončení. Pohyb a boj možná nevynikají nad ostatní díly, ale to neubírá na zábavnosti celé hry.
Connorova cesta za poznáním a zúčtováním s vlastním otcem a ostatními templáři dodává hře silné emoce. Je snadné se do Connora vžít a prožívat jeho příběh, jako by byl váš vlastní. A samozřejmě nesmíme zapomenout na přítomnostní linku. Desmondova cesta v tomto díle vrcholí, a herní pasáže zasazené do současnosti jsou jedny z nejlepších v celé sérii.
5. Assassin's Creed Revelations
Poslední část Eziovy trilogie se odehrává v Konstantinopoli. Revelations se spíše než na inovace zaměřuje na osvědčené herní mechaniky druhého dílu a přidává několik novinek. Jednou z nich je čepel s hákem, která skryté čepeli dodává nové využití a umožňuje pohyb po městě v dosud nevídaném stylu. Ubisoft však udělal i několik přešlapů, jako je například vedlejší úkol ve stylu tower defense, který nebyl příliš oblíbený.

Hlavním cílem hry nebylo přinést revoluci, ale uzavřít Eziův příběh, kdy se vydává do Konstantinopole po stopách Altaira, jeho slavného předchůdce. V Revelations jsme se mohli o Altairovi dozvědět více než v původní hře, včetně jeho pozdějších životních osudů a smrti.
Eziův příběh dostal uspokojivé zakončení, které si tento mistr asasín zasloužil. I když jde o nejslabší část Eziovy trilogie, stále patří mezi to nejlepší, co série Assassin's Creed nabídla. Nebylo potřeba předělávat soubojový systém ani parkour – hráči chtěli v kůži Ezia zažít jeho poslední velké dobrodružství.
4. Assassin's Creed Origins
První díl v sérii, který opustil tradiční akční adventuru a pustil se na pole RPG – a vyplatilo se to. Assassin's Creed Origins konečně přináší opravdový asasínský příběh, příběh o samotném zrození řádu. Hlavní hrdina Bayek je charismatický a odhodlaný otec, který přišel o dítě. Jeho příběh plný emocí může připomenout dráhu Ezia – i když ho nepřekonal, přiblížil se natolik, že z Bayeka dělá skvělou hlavní postavu.

Když hra vyšla, překonala očekávání. Egypt, kde se děj odehrává, je nádherný a plný tajemství a vedlejších úkolů, které patří mezi nejlepší v celé sérii. Každý vedlejší úkol má svůj vlastní příběh a nejde jen o prázdnou výplň – klidně v nich utopíš hodiny a hodiny. Navíc se poprvé v sérii vyhneme nepříjemným sledovacím misím, což hře automaticky přidává body.
Hratelnost je pohlcující a responzivní. Souboje působí dynamicky, a nikdy se ti nestane, že by Bayek udělal něco, co nechceš. Velká nabídka zbraní a dovednostní strom přidávají hloubku a umožňují ti přizpůsobit si styl hry podle sebe. Origins jednoduše nastavilo laťku vysoko a je škoda, že další RPG díly v sérii už takových kvalit nedosáhly.
3. Assassin's Creed Brotherhood
Pokračování druhého dílu se opět zaměřuje na příběh Ezia, tentokrát sledující jeho kroky do Říma. Brotherhood převzal všechny silné stránky svého předchůdce a vylepšil je na maximum. Ezio má k dispozici nové zbraně a nástroje a může povolat do boje další asasíny, které sám verbuje do řádu.

I když Brotherhood přinesl zdokonalené herní mechaniky, příběh tentokrát za původním dílem trochu zaostává. Ano, stále je poutavý, emotivní a stále sledujeme Ezia. Jenže ty hluboké emoce, které hráči prožívali při sledování začátků nejoblíbenějšího asasína, zde už tolik nezaznívají.
První kroky slavného mistra asasína jsou nezapomenutelné, plné bolesti a osobního růstu, což zůstane v paměti hráčů navždy. Tento silný zážitek se však v Brotherhood nepodařilo úplně zopakovat.
2. Assassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed: Black Flag přináší pirátské dobrodružství a zásadní změnu oproti předchozím dílům. Příběh sleduje osudy Edwarda Kenwaye, charismatického piráta, který se náhodou setkává s členem řádu asasínů. Edward patří mezi nejsilnější hlavní hrdiny série, s charismatem srovnatelným s Eziem. Během děje prochází neuvěřitelným vývojem – z piráta toužícího po bohatství se na konci stává moudrý a vděčný muž. Málokterá postava dokáže získat sympatie hráčů tak silně jako Edward.

Příběh je dobře napsaný a má plynulé tempo, bez zbytečných průtahů. Ačkoliv záporáka poznáte hned zkraje, několik klíčových zvratů vás udrží v napětí. Postavy si v tomto díle oblíbíte víc než kdy jindy. I přes jejich pirátskou povahu bojují za své vlastní hodnoty. Strávíte s nimi tolik času, že vám přirostou k srdci a zůstanou v paměti – i po letech budete vzpomínat na své přátele z Karibiku.
Co se týče hratelnosti, Black Flag obdrželo mírnou kritiku za souboje, které jsou jednodušší a více odpouštějí chyby – k poražení skupiny nepřátel často stačí držet jedno tlačítko. Revoluční jsou však lodní bitvy. Boje na moři jsou zábavné, napínavé a skvěle ovladatelné, kdy máte plnou kontrolu nad svou lodí. K atmosféře přispívá také úžasný soundtrack, zejména písně, které posádka zpívá během plavby.
1. Assassin's Creed II
Dostali jsme se k tomu nejlepšímu, co série Assassin's Creed dokáže nabídnout. Čekal snad někdo něco jiného? Doufám, že ne. Nemá smysl rozebírat každý detail, který hra od prvního dílu vylepšila. Boj, parkour, příběh, vývoj postav, vyprávění, hudba, prostředí... Všechno, co vás napadne. Hlavní mise byly zábavné, nepůsobily repetitivně ani nudně. Už to nebylo jen "dojdi na místo a zabij cíl". Každá mise přinesla další střípek Eziova života a jeho cesty. Když k tomu přidáme skvěle zvládnutý soubojový systém a plynulý parkour, není co řešit. Ezio je jednoduše nejlepší hlavní postava, kterou série kdy měla. Jeho proměna z bohatého šlechtice na nelítostného zabijáka byla zábavná, emotivní a hluboká.

I po letech se dvojka drží na absolutním vrcholu. Ano, dnes máme lepší grafiku i animace, ale právě charakter a atmosféra této hry jsou tím, co se nepodařilo zopakovat. Na to má velký vliv i zasazení do renesanční Itálie, kde můžete prozkoumávat města jako Florencie nebo Benátky – každé s jedinečnou atmosférou a duší.
Assassin's Creed II je jednou z těch her, na které se nezapomíná. Imerze do světa, do jeho postav a příběhů je jednoduše nezapomenutelná. Poprvé jsem ji hrál jako dítě a od té doby nezapomněl ani zlomek z toho, co se stalo. Není divu, že se Ezio stal tváří celé série a druhý díl je stále považován za ten nejlepší.
Komunita a newsletter
Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾
Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Daniel Haša
🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user
Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.