Jak řešit problém s návštěvností Google CPC spadající do organických kampaní v GA4
Máte stále problém s tím, že návštěvnost z Google CPC spadá do kategorie "organic" v kampaních a čekáte na vyřešení od Googlu? Raději nečekejte, protože bohužel Google tento problém nevyřeší. Pokud jste o tomto problému ještě neslyšeli, doporučuji zkontrolovat své účty v GA4.
Google provedl zásadní změny v GA4 UI, týkající se toho, jak se zpracovává situace, kdy je zamítnut souhlas ad_user_data nebo když má uživatel zakázanou personalizaci reklam ve svém Google účtu. Dne 26. června došlo ke změnám, které měly lépe reflektovat souhlas uživatele. Výsledkem by měl být nárůst trafficu z google/cpc (který byl dříve přičítán google/organic), avšak zároveň Google přestal importovat názvy kampaní z Google Ads (a další dimenze), protože k tomu chybí souhlas uživatele. Proto nyní u tohoto typu trafficu vidíte název kampaně jako "organic."

Toto je tedy nová "feature" v GA4 a v budoucnu můžeme očekávat jen jiné označení tohoto typu trafficu, například "unconsented traffic." Názvy kampaní se vám ale určitě zpět nevrátí.
Jak z této situace ven? Začněte dělat to, co děláte u všech ostatních kanálů. Kromě autotaggingu (který nevypínejte) přidávejte UTM parametry. Změna se neprojeví okamžitě na 100 %, protože v GA4 máte nastavený lookback window, který je běžně 90 dní. Ale procento "organic" návštěvnosti se vám začne snižovat poměrně rychle.
Je možné to automatizovat? Ano, ale... Bohužel, Google nepřidal název kampaně jako ValueTrack parametr (ačkoli ho například v SA360 má), takže jednoduché řešení přidáním tracking templatu na úrovni kampaně nebude stačit. Je potřeba přidat vlastní parametry s názvy kampaní do jednotlivých kampaní, což lze snadno udělat pomocí Google Ads scriptu. Ale opět pozor... U některých typů kampaní, jako jsou Discovery Ads nebo Demand Gen, budete muset tyto parametry přidat manuálně, protože Google Ads script zatím tyto kampaně nepodporuje.
Nejlepším řešením je stále export dat z GA4 a Google Ads do BigQuery. I menším účtům bych to vřele doporučil, i když chápu, že to není pro každého. Ale věřte mi, že to oceníte v budoucnu.

FYI: Tento problém má dopad i na export GA4 konverzí do Google Ads, ale jak velký ten dopad je, nedokážu říct. Pokud však zaznamenáte něco podezřelého, zkontrolujte, jestli se to nezačalo dít po 26. červnu.