Heureka eCommerce Insider: Optimistický růst české e-commerce ve třetím čtvrtletí roku 2024

09.10.2024

Třetí čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující růst v české e-commerce. Podle dat od Heureka Group, po úspěchu předchozích dvou kvartálů, se podařilo udržet pozitivní trend. I třetí kvartál skončil s nárůstem tržeb o 5 %. Z analýzy Heureka eCommerce Insider také vyplynulo, že průměrná hodnota objednávky mírně klesla na 1389 Kč.

Srpen byl tradičně nejslabší kvůli letním dovoleným, ale září opět přineslo oživení. Silná zářijová čísla, podpořená slevovými akcemi, zajistila lepší výsledky oproti loňskému roku. "Česká ekonomika začíná ožívat, ale e-commerce sektor by mohl růst rychleji, kdyby nedošlo ke zpomalení zájmu o kategorie jako spotřební elektronika. Naopak některé kategorie díky vládním dotacím nebo klimatickým podmínkám zaznamenaly zajímavý růst," uvedl David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Prodeje ovládlo letní počasí Solární boom se nevyhnul ani Česku, kde solární a fotovoltaické komponenty vzrostly o neuvěřitelných 462 % a byly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Díky horkému létu rostla poptávka po mobilních klimatizacích (o 38 %) a ventilátorech (o 32 %). Přemnožený hmyz vedl k nárůstu zájmu o lapače a odpuzovače (o 44 %). Povodně v září zase zvýšily poptávku po záložních zdrojích, jako jsou elektrocentrály (nárůst o 90 %), a odvlhčovače vzduchu se zvýšily o 62 %.

Překvapením léta byla zrnková káva s nárůstem o 70 %, jako reakce na obavy ze zdražení. Oproti tomu zájem o automatické kávovary, hit covidových let, klesl o 16 %. Další zajímavý růst zaznamenaly kotle, jejichž prodej vzrostl o 51 % díky novým vládním dotacím a zákazu provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva.

"Letní počasí e-commerce ovlivňuje – lidé tráví více času venku a méně nakupují online. Zároveň ale vidíme zvýšený zájem o produkty spojené s teplem," doplnil Chmelař. Zákazníci také stále více porovnávají ceny a čekají na předvánoční slevy.

Spotřební elektronika ztrácí dech Největší pokles zaznamenaly herní konzole s propadem o 48 % – trh je nasycen a čeká se na nové modely. Poptávka po mobilních telefonech klesla o 19 %, chytré hodinky ztratily 25 % a zájem o sluchátka klesl o 14 %. Zákazníci zjevně čekají na podzimní novinky.

Překvapením léta byl pokles poptávky po bazénech, která klesla o 30 %, i když zájem o bazénové příslušenství, jako jsou vysavače, nadále rostl o 46 %.

I přes pokles v některých kategoriích zůstává spokojenost českých zákazníků s e-shopy stabilně vysoká na 95,99 %. "E-shopy se snaží co nejvíce vyhovět potřebám zákazníků před i po nákupu, což se projevuje ve stále vysoké spokojenosti," dodal Chmelař.

Líbí se ti obsah? Podpoř ho ať může pokračovat!
Předplatné Jednorázová podpora