Dune: Awakening – Struktura serverů a vysvětlení velkého multiplayeru
Nedávno uspořádal Funcom speciální preview beta verzi hry Dune: Awakening pro herní novináře a velké tvůrce obsahu, kteří měli zaplacený honorář ve výši 2 hodin samotného gameplaye, což přineslo stovky článků, videí a livestreamů rozebírajících prvních 20-25 hodin hry. Co ovšem účastníci tohoto preview nezažili, byly mnohé, ne-li většina, aspektů masivního multiplayeru, který Dune: Awakening nabízí.

Téměř všechny komentáře a otázky fanoušků se týkaly právě těchto multiplayerových aspektů hry. Funcom monitoroval diskuze napříč komunitními kanály a nyní přichází čas na odpovědi na mnohé z těchto otázek!
Dune: Awakening je mixem žánrů
Dune: Awakening je open world, multiplayerová, survival hra v masivním měřítku, s obsahem a mechanikami, které jsi dosud neviděl v podobné kombinaci.
Žánrové nálepky mohou být někdy problematické, zvláště když vytváříš hru tohoto typu. Funcom se před časem rozhodl odstranit zkratku "MMO" ze svého hlavního popisu hry. Mnozí hráči se ptali proč, a důvod je prostý – očekávání se příliš posouvala směrem ke klasickému MMORPG paradigmatu.
Ve svém jádru je Dune: Awakening open world survival crafting hra, a ačkoliv má mnoho typických MMO prvků – včetně masivního multiplayerového aspektu – je důležité jasně říct, co hra je a co není.

Survival open world crafting jako základ
V Dune: Awakening najdeš spoustu klasických survival prvků:
- Přežití v prostředí je výzva. Musíš zůstat hydratovaný, vyhýbat se slunci a jeho sžíravému žáru, a musíš zvládat environmentální nebezpečí jako písečné bouře a radiaci.
- Správa zdrojů. Musíš těžit suroviny, zpracovávat je a používat k výrobě čehokoliv od brnění po vozidla a zbraně. Dune: Awakening samozřejmě také obsahuje koření.
- Stavění je nesmírně důležité. Začínáš budováním jednoduchého přístřešku, než odemkneš recepty pro crafting, které ti umožní stavět tyčící se pevnosti. Musíš spravovat energii a zajistit, že jsi chráněn před ničivými písečnými bouřemi.
- Je to sandbox (bez slovní hříčky). Nic není omezeno úrovní, takže pokud ti tvůj přítel chce dát nejlepší pušku ve hře pět minut po tvém příchodu na Arrakis – to je v pořádku. Pokud nějakým způsobem získáš ornitoptéru a podaří se ti dostat do Hluboké pouště v první hodině – hodně štěstí.
Je toho samozřejmě mnohem víc, co z ní dělá survival hru, ale kdokoliv, kdo do ní vstoupí, rozpozná mnoho známých mechanik – a některé velmi nové a unikátní.

Kde Dune: Awakening překračuje klasickou formuli survival her
Dune: Awakening ti umožňuje hrát v persistentním světě, sdíleném s několika stovkami dalších hráčů.
Není to singleplayer. Není to jen kooperativní hra. Nehraješ pouze na malém serveru s několika desítkami hráčů. Dune: Awakening jde za typickou formuli survival her tím, že zavádí masivní multiplayerový svět a masivní multiplayerové mechaniky.

Kromě počtu hráčů je v Dune: Awakening několik mechanik, které rozpoznáš z MMO her, ale také z jiných žánrů:
- Množství sociálních herních funkcí, od globálních chatů a hlasového chatu v blízkosti po možnost vytvářet skupiny, otevírat obchodní okna a zakládat gildy
- Celosvětový (o tom, co jsou Světy, se dozvíš za chvíli) obchodní systém poháněný herní měnou Solari zvaný Exchange, kde hráči napříč více servery mohou obchodovat s předměty. Něco jako aukční domy, které jsi viděl v mnoha MMO
- Sociální huby, kde se hráči z mnoha různých serverů ve stejném Světě mohou shromažďovat, aby socializovali, obchodovali, přijímali kontrakty a mluvili s NPC
- NPC postavy, se kterými můžeš mluvit, s větvícími se dialogy, z nichž mnohé tě posílají na mise podobné těm, které najdeš v MMO a jiných žánrech
- Dungeony, nazývané zde Imperiální testovací stanice, které můžeš čelit sám nebo ve skupině, nabízející jak příběh, tak loot
- Vícedílný, poutavý příběh, který můžeš sledovat, kompletní s in-game cutscénami, dialogy s NPC a misemi, na které budeš posílán
- Možnost připojit se k Atreidům nebo Harkonnenům, budovat si u nich reputaci, která odemyká odměny jako unikátní recepty a stavební díly
- Nabízí víc než jen craftingovou progresi, má také vícero hráčských archetypů (Školy Impéria), kde můžeš kombinovat různé pasivní a aktivní schopnosti
- Cílem bylo vytvořit bojový systém, který jde za hranice toho, co můžeš očekávat od survival open world craftingových her, jak z hlediska kvality, tak bojových možností, nemluvě o synergiích mezi archetypy a jejich schopnostmi
- Existuje endgame za hranicí pouhého maximalizování tvé progrese a odemykání všech craftingových receptů, otevírající zcela novou herní smyčku
Všechno toto v kombinaci s klasičtějšími survival mechanikami vytváří zážitek, který se cítí jinak než cokoliv, co jsi dosud viděl, určitě v survival žánru.

Vysvětlení populace hráčů a struktury serverů/světů
Když začneš hrát Dune: Awakening, vybereš si server, který bude tvým domovem. Každý z těchto serverů patří do Světa a Svět se skládá z alespoň 20 serverů.
Jako hráč se budeš setkávat a interagovat s hráči z ostatních serverů ve tvém Světě. Nejlepší způsob, jak vysvětlit, jak to funguje, je podívat se na strukturu Arrakisu ve hře.
Arrakis se skládá z různých oddělených map, některé větší než jiné. Mezi těmito mapami se pohybuješ na Overland mapě:

Hagga Basin
Zde začínáš a sem se vždy vracíš. Server, který sis vybral, má jednu mapu Hagga Basin. Neinstancuje se. Tvůj server je v podstatě tvůj Hagga Basin, sdílený s několika stovkami dalších hráčů, přičemž až 40 jich může hrát současně. Je to velký, persistentní otevřený svět, podobné velikosti jako mapa v Conan Exiles, a skládá se z mnoha různých biomů. Zde musíš přežít, stavět a bojovat ve stejném prostoru s ostatními hráči, kteří si vybrali stejný startovní server jako ty.
- Je důležité poznamenat, že můžeš navštěvovat i jiné Hagga Basin servery! Můžeš na navštíveném serveru dělat všechno, kromě nárokování půdy. Takže můžeš bojovat, postupovat, socializovat, a dokonce stavět na nárokované půdě tvého přítele nebo gildy.
- Pokud chceš stavět báze na jiných světech (můžeš mít až 3 báze celkem), je to možné. Pamatuj však, že respawn point můžeš mít pouze na jedné bázi. V případě, že chceš přesunout svůj respawn point na jiný svět, je potřeba nejprve zrušit bázi například na World 1 a poté postavit novou na World 5 (pro tento účel doporučuji použít Solido Replicator)
- Hagga Basin je primárně PvE, jen s několika malými oblastmi povolenými pro PvP.
Sociální huby
Jsou to osady (Arrakeen a Harko Village), kde hráči nemohou stavět, řídit vozidla ani se zapojit do PvP, ale místo toho sem chodí obchodovat na Exchange, mluvit s NPC a přijímat kontrakty, a samozřejmě socializovat s ostatními hráči. Zde se setkáš s hráči ze všech ostatních serverů (Hagga Basins) ve tvém Světě. Jakmile je sociální hub plný, vytvoří se další instance, podobně jako to funguje v mnoha MMO.

Hluboká poušť
Jde o masivní, bezešvý, otevřený prostor, několikrát větší než Hagga Basin. Je to primárně PvP mapa, jen s několika menšími PvE oblastmi. Zde hráči bojují o kontrolní body a zde se odehrávají bitvy o masivní erupcí koření. Najdeš zde také mnoho různých zajímavých míst, včetně Imperiálních testovacích stanic, slibujících nové výzvy a odměny. Jednou týdně se přes mapu přežene masivní Koriolisová bouře, která mění lokace zdrojů a zajímavých míst, a hráči musí vyletět, aby vše znovu objevili.
- Technicky vzato, sestává z několika map bezešvě propojených dohromady, což znamená, že se mezi nimi pohybuješ plynule bez načítání.
- Zatímco stále dolaďujeme populaci pro Hlubokou poušť, můžeš zde očekávat stovky hráčů, rozptýlených po jejích mnoha zajímavých místech. Hluboká poušť je navržena tak, aby organicky rozptýlila hráče, zabraňujíc všem hráčům se shromažďovat v jedné malé oblasti.
- Sdílíš jednu Hlubokou poušť se všemi ostatními hráči napříč servery (Hagga Basins) ve tvém Světě. Takže jakmile opustíš svůj Hagga Basin, můžeš se setkat s jinými hráči z tvého Světa buď v sociálních hubech, nebo v Hluboké poušti.

Overland mapa
Jak bylo zmíněno výše, můžeš se pohybovat mezi všemi těmito různými mapami prostřednictvím Overland mapy. Zde řídíš ornitoptéru na pohledu z ptačí perspektivy zobrazujícím severní polokouli Arrakisu a můžeš letět ze svého Hagga Basin do sdíleného sociálního hubu nebo Hluboké pouště. Pohyb na Overland mapě stojí palivo a časové náklady vodu. Zatímco létáš kolem, uvidíš ostatní hráče z tvého Světa, kteří také létají kolem.
Existují i další mapy, ale ty si Funcom nechává pro hráče k objevování!
Toto nastavení dává vývojářům neuvěřitelnou flexibilitu jak v tom, jak mohou expandovat po launchi, tak v tom, jak mohou poskytovat tolik různých herních mechanik.
Zatímco většina jiných survival her by svázala server se specifickou mapou, a když by bylo vydáno rozšíření, musel bys opustit svou základnu/postup na jednom serveru, abys začal znovu na novém s novou mapou, Funcom může jednoduše přidat další mapy, na které můžeš cestovat z Overland mapy. To jim umožňuje rozšiřovat hru, aniž by kdy museli nutit lidi vybrat si, zda opustit svůj domov nebo svůj postup.
Také jim to umožňuje vytvořit hru, která nabízí mix všech těchto různých herních mechanik. Máš nárokování půdy a persistentní budování základen v Hagga Basin, máš large-scale multiplayer s neustále se měnícím světem v Hluboké poušti, a máš sociální huby se všemi možnostmi, které nabízejí. Můžeš se pohybovat mezi kterýmkoliv z nich, a dokonce můžeš navštívit Hagga Basin servery jiných lidí, abys s nimi hrál.
Jednoduše řečeno: toto je survival v masivním měřítku.
Obavy ohledně zátěže a front na servery
Funcom zaznamenal několik komentářů vyjadřujících obavy ohledně zátěže serverů a front.
Samozřejmě při launchi očekávají velké zatížení, a proto se podle toho připravují. Serverům (Hagga Basins!), které se zaplní, se nelze zcela vyhnout, stejně jako u všech her, které operují s populacemi, jaké má Dune: Awakening.

Při launchi však bude k dispozici tisíce serverů seskupených do stovek Světů. Budou rozprostřeny po celém světě, nabízejíc připojení s nízkou latencí v Severní Americe, Jižní Americe, Evropě, Asii a Austrálii. Pokud uvidí, že se blíží ke kapacitě, budou schopni jich spustit více. Není to jejich první rodeo, vypustili několik MMO a survival her za posledních 25 let a mají k dispozici robustní sadu nástrojů a procesů, spravovaných zkušeným týmem live operations.
Co je důležité poznamenat, je, že zatímco server Hagga Basin může podporovat 40 lidí hrajících současně, způsob, jakým populace klesá a stoupá v průběhu dne, znamená, že stále podporuje několik set lidí, kteří si tento server vyberou jako svůj domov. Toto bylo důkladně testováno během closed bety a mají zavedené systémy, které omezí vytváření příliš mnoha postav na serveru, který se stává příliš populárním, aby minimalizovali šanci, že se servery zaplní.
Stejně jako u všech her operujících s populacemi jako je tato, to neznamená, že servery nikdy nedosáhnou 40-hráčového limitu současně připojených. Pokud se to stane, připojíš se do serverové fronty při přihlašování.
Termín "serverová fronta" je zřídka používán v pozitivním kontextu – ale pro Funcom jde o přidání kvality života. Běžně survival hry toto nenabízejí a ty jsi ponechán čekat a doufat, že budeš schopen kliknout dostatečně rychle, když se otevře slot. Přidáním funkce serverové fronty můžeš jednoduše kliknout jednou a odpočívat s vědomím, že se dostaneš dovnitř, když se ti uvolní slot.
Opět, kvůli tomu, jak hráčské populace klesají a stoupají v průběhu dne, by ses neměl čekat dlouho, než budeš vpuštěn.
Servery lze filtrovat podle lokace i jazyka a budeš moci vidět, na kterých serverech hrají tví přátelé ze Steamu.
Zatímco převod mezi servery nebo Světy nebude při launchi dostupný, je to něco, co Funcom zavede v post-launch updatu, jakmile se populace stabilizují. Nezapomeň, že můžeš navštívit přátele na jakémkoliv serveru patřícím ke stejnému Světu, v němž je tvůj domovský server, a můžeš dělat všechno – včetně stavění na základně přítele nebo gildy – kromě nárokování půdy na serveru, který navštěvuješ. Můžeš dokonce vytvářet a připojovat se ke cross-server gildám.
Funcom stále dolaďuje populační limity na serverech, Světech a mapách, aby poskytl plynulý zážitek pro všechny, a má flexibilitu to dělat i po launchi, jakmile získá ještě ucelenější obraz o tom, jak lidé hrají.
Co singleplayer a privátní servery?
Co je snad jasné po přečtení výše uvedeného, je, že velká část unikátní zábavy v Dune: Awakening spočívá v jeho large-scale multiplayerových mechanikách.

I když hra nemá singleplayerový nebo offline mód, neznamená to, že si ji nemůžeš užít sám. Musíš se připojit k serveru a hrát v multiplayerovém prostředí, ale velká část hry je perfektně hratelná sólo, a nakonec je na tobě, zda se vydáš na Arrakis sám nebo s ostatními.
Hra se nevydává s privátními servery, ale Funcom plánuje je zavést v post-launch updatu. Kvůli zaměření hry na large-scale multiplayerové mechaniky je pro ně důležité, aby si zachovali tuto část hratelnosti, a jejich cílem je zavést systém, kde privátní servery patří do skupin jiných privátních serverů, které všechny sdílejí sociální huby a Hlubokou poušť.
V tomto případě budeš mít stále privátní Hagga Basin server, ke kterému mají přístup pouze ty a tví přátelé. O tomto budou mluvit více později.
Můj pohled na Dune: Awakening a jeho server strukturu
Jako velký fanoušek série Dune, partner Funcomu a někdo, kdo u té hry stál, když před pár lety vznikala musím říct, že Funcom zvolil skutečně unikátní přístup k vytvoření masivního herního světa. Propojení různých map s různými zaměřeními (PvE oblasti pro stavění, společné sociální huby a masivní PvP aréna Hluboké pouště) je geniální způsob, jak vytvořit persistentní, živý ekosystém, ale zároveň se vyhnout problémům, které by přineslo umístění stovek hráčů na jednu mapu.

Co mě osobně nejvíce zaujalo, je systém Světů. Většina survival her tě nutí vybrat si jeden konkrétní server a tam zůstat, případně začínat znovu, když chcete hrát s přáteli jinde. Tady můžete jednoduše navštívit jiné servery ve stejném Světě - a stále si zachovat progresi! To je něco, co jsem v survival žánru ještě neviděl.
Další skvělý prvek je Koriolisová bouře. Namísto nudného resetu serveru nebo wipe progress, je zde tato enormní bouře, která periodicky přeuspořádává zdroje v Hluboké poušti. Nejen že to perfektně zapadá do Dune lore, ale také to elegantně řeší problém, který mají mnohé persistent-world hry: prvotní hráči rychle vytěží všechny dobré zdroje a nováčci pak mají mnohem těžší start.
Možná nejzajímavější mi přijde, že Dune: Awakening se nesnažil být "další MMO" ani "další survival hra", ale místo toho vzal prvky, které fungují z obou těchto žánrů, a vytvořil něco nového. Funkční ekonomika a obchodní systém z MMO světa, kombinované s craftingem a stavěním ze survival her, to vše zasazené do světa, kde koření je nejcennějším zdrojem ve vesmíru - to zní jako recept na unikátní zážitek.
Samozřejmě, skutečný test přijde 5. června, kdy začíná early access. Po zkušenostech s Conan Exiles, který také Funcom vydal, jsem ale opatrně optimistický. Důležité bude, zda se jim podaří najít tu správnou rovnováhu mezi PvP a PvE prvky, aby hra byla přístupná pro různé typy hráčů. Zatím to vypadá, že přesně to mají v plánu.
Komunita a newsletter
Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾
Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Daniel Haša
🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user
Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.