Arc Raiders Matchmaking - Jak funguje a proč není zrovna fair

18.11.2025

Arc Raiders matchmaking izoluje hráče podle party size - solo hráči nikdy nepotkají duo nebo trio (a naopak). Každé lobby má 30 hráčů max a assignment se počítá z průměru 3 metrik: Trial Rank, Gear Value (průměrná hodnota vybavení) a Account Level (max 75). Systém tě přiřadí k lobby s nejbližší průměrnou hodnotou. Kritický problém: Gear Value se počítá Aktuální, ne startovní - když se připojíš v mid game fázi, můžeš potkat hráče s 200k+ lootem, i když jsi vstupoval s 20k gear. Není to "unfair advantage", ale dynamická realita extraction shooteru.

Arc Raiders Matchmaking - JJak funguje a proč není zrovna fair by MagicStark
Arc Raiders Matchmaking - JJak funguje a proč není zrovna fair by MagicStark

Když Embark Studios představilo Arc Raiders jako "fair extraction shooter", slibovali systém, který eliminuje klasické problémy žánru - smurfy, abusing a jinak overlooted squads, který demolují nováčky. Ale realita matchmaking systému je složitější, než se zdá na první pohled.

Po týdnech testování během Tech Test 2 a analýzy dat z community jsem přišel na to, jak matchmaking skutečně funguje (po ověření s Adrienem, který přímo pro Embark Studio pracuje) - a proč má některé neočekávané důsledky, o kterých Embark moc nemluví.

Party Size Izolace - Solo Never Meets Trio

První a nejdůležitější pravidlo Arc Raiders matchmaking: Solo hráči nikdy nepotkají Duo nebo Trio (a naopak).

Jak funguje party size separation?

Hra má 3 samostatné matchmaking pools:

Solo Pool - Pouze solo hráči (1v1v1v1... až 30 hráčů)
Duo Pool - Pouze duo teams (2v2v2v2... až 15 duos)
Trio Pool - Pouze trio teams (3v3v3v3... až 10 trios)

Nikdy nedojde k cross-pool matchmakingu. Pokud jdeš solo, uvidíš pouze ostatní solo hráče. Pokud jdeš jako trio, potkáš pouze ostatní tria.

Proč je tohle game-changer?

V klasických extraction shooterech (Tarkov, Hunt: Showdown, The Cycle) je běžné, že solo hráč potká full squad. To vytváří masivní nerovnováhu - jeden člověk vs. koordinované trio je prakticky death sentence.

Arc Raiders tohle eliminuje designem. Každý hráč má fair fight podle toho, jak se rozhodl hrát.

💡 Pro tip: Pokud preferuješ solo gameplay, Arc Raiders je jedním z mála extraction shooterů, kde nebudeš konstantě šikanován. Matchmaking tě ochrání před squady.

Tři Metriky Matchmaking Systému

Jakmile je určeno, do kterého party size poolu patříš, systém vypočítá tvé lobby assignment na základě 3 klíčových metrik:

1. Trial Rank

Trial Rank je tvoje competitive tier, podobně jako Rank v Apex nebo CSGO. Čím vyšší rank, tím náročnější lobbies dostaneš.

Trial Rank v Arc Raiders
Trial Rank v Arc Raiders

Arc Raiders pravděpodobně používá systém typu:

  • Rookie (začátečníci)
  • Tryhard (intermediate)
  • Wildcard (advanced)
  • Daredevil + Hotshot (expert)
  • Cantina Legend (elite)

Trial Rank reprezentuje tvou skill level a má největší váhu v matchmaking equation.

2. Gear Value (Průměrná hodnota vybavení)

Gear Value je celková hodnota všeho vybavení, se kterým vstupuješ do mapy:

Gear Value (Průměrná hodnota vybavení) v Arc Raiders
Gear Value (Průměrná hodnota vybavení) v Arc Raiders
  • Zbraně
  • Štíty
  • Medy a consumables
  • Attachments a mods

Každý item má přiřazenou hodnotu (v in-game currency), a systém počítá průměr tvého loadoutu s ostatními.

Příklad:

  • Low-tier loadout: 5 000 - 15 000 value
  • Mid-tier loadout: 20 000 - 50 000 value
  • High-tier loadout: 60 000 - 150 000+ value

3. Account Level (Max 75)

Account Level reprezentuje tvůj overall progress a zkušenost s hrou. Maximum je Level 75.

Account Level (Max 75) v Arc Raiders
Account Level (Max 75) v Arc Raiders

Level ovlivňuje matchmaking, ale má nejmenší váhu - zkušený hráč s low gear může být matchnutý s newbiem s drahým vybavením, pokud jejich průměry vychází podobně.

Metrika Váha v matchmakingu Impact na lobby tier
Trial Rank Vysoká (40-50%) Kritický - skill matching
Gear Value Střední (30-40%) Významný - loot tier matching
Account Level Nízká (10-20%) Doplňkový - experience indicator

Jak Funguje Průměrování a Lobby Assignment

Systém vezme tvé 3 metriky, algoritmicky je průměruje a přiřadí tě do nejbližšího lobby s podobným průměrem.

Matematika matchmakingu

Zjednodušená formula (přesný algoritmus Embark nezveřejňuje):

Matchmaking Score = (Trial Rank × 0.45) + (Gear Value × 0.35) + (Account Level × 0.20)

Lobby má svůj vlastní aggregate score vypočtený z průměru všech hráčů uvnitř. Systém tě přiřadí k lobby, kde tvoje score má nejbližší match.

Praktický příklad: Trio s high gear vs. low gear mapa

Představ si situaci:

  • Lobby existuje s 27/30 hráči (před uběhnutými 15ti minutami)
  • Průměrný Gear Value lobby: 15 000 (většina hráčů má free loadouty)
  • Jedno trio v lobby: 100 000 Gear Value (high-tier výbava)
  • Tvoje trio chce joinit: Kolik potřebujete?

Pro join do tohohle lobby potřebuješ průměr okolo 20 000 - 25 000 Gear Value (záleží na Trial Ranku a Levelu).

Proč? Protože systém balancuje celkový průměr. Jedno high-tier trio (100k) zvyšuje průměr lobby, ale zbytek mapy (10-15k) ho snižuje. Tvoje score musí být kompatibilní s agregací.

⚠️ Varování: Tohle vytváří situace, kde můžeš jako mid-tier trio (20-25k gear) potkat jak budget hráče (10k), tak mega-geared trio (100k+). Není to bug - je to design consequence průměrovacího systému.

Gear Value Dynamic - Aktuální vs. Začínající Problem

Tady přichází největší matchmaking průser, o kterém Embark moc nemluví:

Gear Value se počítá AKTUÁLNÍ, ne ZAČÍNAJÍCÍ.

Co to znamená?

Když vstupuješ do lobby, matchmaking vidí hodnotu gearu, se kterým se spawneš. Ale jakmile jsi v mapě, Gear Value se dynamicky mění podle toho, kolik nalootuješ.

Příklad timeline:

  1. Spawn - Vstupuješ s 20 000 Gear Value
  2. 5 minut - Nalootuješ rare items, aktuální value 35 000
  3. 15 minut - Zabiješ jiného hráče, aktuální value 120 000

Matchmaking tě zařadilo jako "20k player", ale teď jsi "120k player". A systém to nezohledňuje pro rebalancing.

Mid-Game Join problém

Arc Raiders umožňuje mid-game joins - pokud hráč disconnectne nebo lobby není plné, systém může přidat nové hráče do already-running session (maximálně 15 minut po zahájení čerstvého lobby)

Scénář:

  • Připojíš se minute 20 s 25 000 Gear Value loadoutem
  • Někteří hráči v mapě už mají 150 000 - 200 000+ value (nalootované)
  • Ty vstupuješ s fraction jejich síly

Matchmaking tě označil jako "compatible" na základě starting gear, ale realita je, že potkáváš hráče, kteří mají 10x víc value než ty.

Není to cheating nebo exploit - je to inherentní problém extraction genre s dynamic loot systémem.

💡 Pro tip: Pokud se připojuješ do lobby mid-game (poznáš podle rychlého matche), buď extra opatrný. Pravděpodobně potkáš geared players, kteří už nalootili mapu.

Strategie pro Fair Matchmaking Experience

Když rozumíš systému, můžeš ho využít ve svůj prospěch (nebo aspoň minimalizovat nevýhody).

Pro low-gear hráče

Hraj solo nebo duo - Menší party size = menší target
Vyber si off-peak hodinu - Méně hráčů = tighter matchmaking pools
Začni s free loadoutem - Nižší Gear Value = easier lobbies
Vyhni se hot zonám prvních 10 minut - Nech geared players bojovat mezi sebou
Loot okolo středu mapy - Bezpečnější, méně high-tier competition

Pro high-gear hráče

Očekávej competent opposition - High Gear Value = skill-based lobbies
Hraj v dobrý čas - Víc hráčů = better matchmaking accuracy
Komunikuj s týmem - Trio coordination je critical v high-tier lobbies
Připrave se na PvP- High-value lobbies = aggressive players
Rychlý looting - Maximize early advantage před mid-game joins

Pro balanced experience

Mid-tier loadouts (20-40k) - Nejvíc varied lobbies
Rank up gradually - Nepushuj Trial Rank příliš rychle bez gear base
Watch for join timing - Instant match = fresh lobby, slow match = mid-game join možnost
Adapt loadout to time - Off-peak = lower gear, prime time = competitive gear

Kritické problémy současného matchmakingu

I když party size isolation je geniální řešení, systém má několik zásadních problémů:

Problém 1: Gear Value Inflation

Hráči, kteří přežijí 20+ minut, mají exponentially vyšší Gear Value než jejich starting loadout. Matchmaking tohle neřeší, což vytváří power gap mezi early spawns a survivory.

Problém 2: Trial Rank Stagnation

Trial Rank se updatuje pomalu. Skilled hráč může zůstat v low rank bracket několik session, což mu dává unfair advantage proti genuinely low-skill players.

Problém 3: Mid-Game Join Disadvantage

Připojení do running session znamená, že vstupuješ do already-looted environment s hráči, kteří mají time advantage. Matchmaking tě nepřidá jen proto, že máš compatible gear - přidá tě, protože lobby potřebuje fill slots.

Problém 4: Squad Coordination Není Metrika

Systém počítá Trial Rank, Gear Value, Level... ale ne team synergy. Random trio s high gear může být slabší než coordinated trio s low gear. Matchmaking tohle ignoruje.

Problém Impact Embark řešení?
Gear Value Inflation Survivors = unfair advantage Neřešeno
Rank Stagnation Smurfing v low brackets Partial (faster rank gains?)
Mid-Game Joins Late spawns disadvantaged Neřešeno
No Team Synergy Metric Coordinated teams dominate Neplánováno

Závěrečné hodnocení

Arc Raiders matchmaking je pokus Embark Studios vyřešit klasické problémy extraction shooterů - geared squadsy demolující solo freshies, unfair brackets, smurfing. A v mnohém to funguje: party size isolation je brilantní designovým rozhodnutím, který eliminuje největší unfair faktor v žánru.

Ale systém má také zásadní slabiny:

Gear Value Inflation - Survivors mají masivní advantage oproti fresh spawns
Mid-Game Join Disadvantage - Late joiners vstupují do already-looted map
No Team Coordination Metric - Organized squads dominují random teams

Matchmaking není broken, ale také není perfektní. Jako hráč musíš pochopit, že "fair lobby" na začátku neznamená fair lobby po 20 minutách. Dynamic loot system inherently vytváří power gaps, které matchmaking nemůže řešit.

Embark slibuje další úpravy během Early Access. Uvidíme, jestli dokážou balancovat competitive integrity s extraction shooter chaos.

FAQ - Nejčastější otázky k Arc Raiders matchmakingu

Q: Může solo hráč potkat duo nebo trio?
A: Ne, nikdy. Matchmaking pools jsou kompletně separované podle party size. Solo vidí pouze solo, duo vidí pouze duo, trio vidí pouze trio.

Q: Kolik hráčů je v jednom lobby?
A: Maximum 30 hráčů per instance. To znamená 30 solo hráčů, nebo 15 duo teams, nebo 10 trio teams.

Q: Jak se počítá Gear Value pro trio?
A: Průměr všech 3 hráčů. Pokud jeden má 100k gear a dva mají 10k gear, váš průměr je (100k + 10k + 10k) / 3 = 40k Gear Value pro matchmaking.

Q: Co když se připojím mid-game?
A: Matchmaking tě přiřadí podle tvého starting gear, ale hráči v mapě už můžou mít 100k+ value navíc. Bud extra opatrný.

Q: Můžu manipulovat matchmaking nízkou výbavou?
A: Technicky ano - pokud půjdeš s 5k loadoutem, dostaneš easier lobby. Ale ztratíš combat advantage a budeš vulnerable. High risk, questionable reward.

Q: Jak dlouho trvá najít match?
A: V prime time (večer EU/NA) cca 30-90 sekund. Off-peak hodiny můžou trvat 2-5 minut, especially pro high-rank players.

Q: Updatuje se Trial Rank každou hru?
A: Ne. Trial Rank se updatuje po několika hrách na základě výsledků. Přesný algoritmus Embark nezveřejňuje.

Q: Mění se matchmaking během Early Access?
A: Pravděpodobně ano. Embark už tweaknul systém během Tech Testů. Očekávej další úpravy na základě community feedbacku.

Q: Může high-level hráč hrát s low-level přáteli?
A: Ano, ale matchmaking vezme průměr party. Pokud Level 75 hráč hraje s Level 5 přítelem, systém je matchne do mid-tier lobby, což je nevýhodné pro Level 5.

Q: Je lepší hrát solo nebo s teamem pro fairness?
A: Záleží na tvém skill levelu. Solo pool je nejfairest (každý je sám), ale trio pool je nejzábavnější (coordination, strategy). Duo je middle ground.

Související články

MagicStark - CTA Button

Štítky
Hodnocení článku

Na tvém názoru záleží

0.0
Hodnotilo 0 uživatelů
5★
0x
4★
0x
3★
0x
2★
0x
1★
0x
Ohodnotit článek
Děkujeme za vaše hodnocení!
Napsat komentář

Komunita a newsletter

Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾

Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Autorova fotka

Daniel Haša

🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user

Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.